A Nintendo konzolt és játékokat Magyarországon két cég forgalmazott.
Stadlbauer (1991-2014)
A Nintendo Magyarországra az osztrák Stadlbauer jóvoltából került be 1991-ben. Az e-cégjegyzék szerint 1991. február 8-án alapították. Osztrák székhelye sokáig Salzburgban volt, Magyarországon pedig Törökbálinton a DEPO-ban működtették a telephelyüket. Innen 2004 körül költöztek át Budapestre, a Szállás utca 21-re, majd 2008-tól megszűnésig Budapesten a Pecz Samu utca 2/a alatt voltak megtalálhatók.
Mivel a cég osztrák, ezért a játékok sokáig német borítóval és leírással jutottak el Magyarországra. Sőt, arra is volt példa, hogy olyan játékok, melyekben sok szöveg volt, mint például a The Legend of Zelda: A Link to the Past vagy a The Magical Quest: Starring Mickey Mouse, szintén németül voltak elérhetők. Ez érdemben 1999-ben változott meg, amikor Európa-szerte egységesen 6 nyelven (angol, német, francia, holland, spanyol, olasz) voltak az információk a Nintendo 64 játékok dobozaira nyomtatva. Ekkortól a leírások is vaskosabbak voltak, azokat is 6 nyelven olvashattuk. Ezután a Nintendo GameCube játékok viszont jellemzően angol borítóval és leírással kerültek a magyar boltok polcaira. Arra is volt példa, hogy a játékokhoz magyar nyelvű leírást is mellékeltek, de ezek többségében egyszerű papírra voltak nyomtatva, és a minőségük is megkérdőjelezhető volt.
Club Nintendo
A Stadlbauer próbálta behozni az Ausztriában, Németországban és Svájcban nagy sikerrel működő Club Nintendót Magyarországra. Ennek érdemi kitalálója Dévényi Tibor volt, aki az Elektor Kalandor című műsorával országos ismertséget adott a Nintendónak Magyarországon. Ő vallotta magát klubvezetőnek. Ám mivel meglehetősen nehéz volt tagsági kártyához jutni, a magazin rendszertelenül jelent meg, illetve a kedvezmények sem voltak kielégítőek, ezért a klub 2 év után, 1995-ben megszűnt Magyarországon.
Marketing
A Stadlbauer sokáig nem különített el pénzt magyar marketingre, ezért is volt az, hogy szinte semmilyen formában nem volt reklámozva a Nintendo 2006-ig. A Wii megjelenésekor a cég a Game Park-ban tartott a cég egy sajtótájékoztatót. Azáltal, hogy az előrendelőknek 2006. december 8-án már éjfélkor átadták a konzolt, Magyarországon lehetett Európában először kapni a konzolt. Erre hivatalos volt a hazai gamer sajtó, illetve egy nyereményjáték keretében meghívást lehetett nyerni az eseményre. Az eseményről az Index is írt 2006-ban.
Ekkor már a Stadlbauer is jobban megjelent a nyilvánosság előtt. Különböző kisebb rendezvényeken lehetett Nintendo játékokkal játszani, valamint gyakrabban adtak interjút különböző videojátékos médiumoknak.
Emlékezetes volt tőlünk a 2011-es Nintendo 3DS nyereményjáték, ahol Facebookon egy általuk készített fotóval Nintendo 3DS-sel a kezünkben lehetett a konzolt megnyerni. Ehhez akkor külön Facebook profilt hoztak létre "Szemüveg nélküli" néven, majd komoly vitát váltott ki az, hogy egy tolókocsis srác kapta végül a legtöbb like-ot, mondván, hogy csak sajnálatból nyert.
De különböző videojátékhoz köthető nagyobb rendezvényeken soha nem vettek részt. Csupán az utolsó években biztosítottak egy céges Wii-t és egy játékot AnimeCon-ra és hasonló rendezvényekre, amit a GameStar biztosított.
Kritikák
A Stadlbauer céget rengeteg kritika érte magyarországi működése során. Eleinte a Club Nintendo visszás működése okozott problémát, de marketing terén is komoly problémák voltak. Annak idején az 576 Konzol magazint is többen kritizálták, hogy túlzottan egyoldalú, túl kevés a Nintendo a magazinban. Ezt Martin akkor azzal magyarázta, hogy túl kevés promóciós anyagot kapnak a Nintendótól. Ennek valóságtartalmáról sokat elárul az, hogy sokan a mai napig a piacon kapható klón konzolokkal ismerték meg a Mario játékokat. Ugyanakkor fontos azt is tudni, hogy a '90-es években az akkori fizetésekhez képest nagyon drágának számított egy Nintendo konzol és játék. Jó eséllyel ez is közrejátszott abban, hogy nem jutott el sok emberhez a Nintendo annak idején.
De az üzletek se szerettek Nintendo játékot forgalmazni, ugyanis az eladhatatlan konzolokat, játékokat, nem lehetett visszáruzni. Főleg vidéken volt megfigyelhető, hogy Tescóban, Media Markt-ban egy idő után nagyon leárazták a Nintendo konzolokat, játékokat, kiegészítőket. Ennek persze az lett a következménye, hogy egy idő után felhagytak a Nintendo játékok forgalmazásával.
A Stadlbauer cég végül 2014. május 19-én vonult ki Magyarországról.
ConQuest Entertainment (2014-)
A helyét pedig a cseh illetőségű ConQuest Entertainment vette át. Székhelyük Prágában van, Magyarországon nincs telephelyük. A visegrádi négyek országaiban (Csehország, Szlovákia, Magyarország, Lengyelország) forgalmazzák a Nintendo konzolokat, játékokat. Eleinte ők is meglehetősen nehezen kezdték a marketing tevékenységet Magyarországon. Bár már az elejétől aktívan jelen voltak különböző nagyobb rendezvényeken, de komoly probléma volt, hogy a promóterek alig tudtak magyarul és a Nintendóhoz se nagyon értettek.
Hogy mekkora probléma volt a magyar személyzet hiánya, jól jelzi, hogy az első Wii U-s prospektust egy olyan fordította magyarra, aki csak kicsit beszélte a nyelvet. Ennek eredménye lett az a legendásan félrefordított prospektus, amit ugyan a ConQuest gyorsan javított, de a Nintendósok digitális formában megörökítették. Ezután a ConQuest már következetesen azon volt, hogy ténylegesen magyarokkal dolgozzanak együtt. Ezután a prospektusokat hibátlan magyar fordítással adták ki és nagyjából ekkor jöttek a magyar nyelvű reklámok, valamint több játék esetében a borítón lévő információk a visegrádi négyek nyelvén olvasható. Emellett rendbeszedték a Magyar Nintendo weboldalt is, különböző rendezvényeken is magyar promóterek segítették az érdeklődőket.
Viszont a YouTuberekkel való együttműködés relatíve későn jött, mert a vezetőség sokáig nem tudta, hogy nekik abból mi hasznuk lesz. Az együttműködés végül, ha lassan is, de megtörtént, és különböző nagyobb hírnevű YouTuberek a ConQuest-tel együttműködve játszhatnak a legújabb Nintendo játékokkal a csatornájukon.
Viszont a ConQuest mindig tett félre markating büdzsére, aminek köszönhetően a Nintendo jobban van reklámozva Magyarországon és marketing anyagból is több van üzletekben. Valamint a mai napig jelen vannak különböző nagyobb geek rendezvényeken (MondoCon, PlayIT!, Comic Con), illetve közösségi oldalaikat is folyamatosan működtetik.
Az alábbi oldalakon érhetők el: Facebook | Instagram | YouTube
A Twitter oldalt csak cseh nyelven működtetik. Volt magyar oldal is, de azt 2019 óta nem frissítik.
|