Nintendo 64
2014.06.02. 18:58
A Nintendo 64 a Nintendo harmadik asztali konzolja, mely 1997-ben jelent meg Eurpban. Megjelensekor a Super Mario 64-et, s a Pilotwings 64-et lehetett mell megvsrolni. Ezekben az idkben vesztette el a Nintendo az egyeduralmt a konzolpiacon. Ennek egyik oka a Sony PlayStation (PSX) elretrse, msrszt meg annak ellenre, hogy br a Nintendo mr a SNES-t is CD-ROM meghajtsra tervezte, mg a Nintendo 64 is kazetts maradt. Ennek egyik kvetkezmnye, hogy sok komolyabb jtk nem tudott megjelenni. Nemcsak a kazetta memriakorltja miatt, hanem nagyon drga volt kazettra jtkot msolni. Ennek kltsgeit sok cg nem tudta vllalni, gy amg N64-re megjelent 1 jtk, addig PSX-re 10, gy a jtkosok tbbsge tprtolt a Sony-hoz.
Project Reality nven fejlesztettk a konzolt. Megjelensekor sokan bizalmat szavaztak neki, a Time Magazine 1996-ban az v masinja cmmel jutalmazta a Nintendo 64-et. Viszont mr ekkor lehetett tudni, hogy vltozsok lesznek, a cg mr a konzol megjelense utn rezte, hogy hatsos volt a Sony erszakos promcija. Erre a Nintendo a “Get N or Get Out” szlogennel vlaszoltak. A konzol az tdik generci utols konzoljaknt jelent meg, egyben a generci legersebb gpe. Viszont a kazetts rendszer sok tekintetben visszavette a lehetsgeket. Hiba voltak szebbek grafikailag, nem jelenhettek meg olyan nagyobb llegzetvtel jtkok, mint PlayStation-re. Ez azt vonta maga utn, hogy a jtkokat jelentsen t kellett rni, hogy megjelenhessen Nintendra is. Ezt sok cg nem vllalta, gy mg azok a kiadk is, melyek eddig tmogattk a kioti cget jtkaikkal, elfordultak a Nintendtl. A konzol legsikeresebb jtkai szinte kivtel nlkl az anyacg produktumai voltak.
Fejleszts
Habr mind a NES, mind a SNES sikeresek voltak, a sznfalak mgtt komoly kihvsokkal kellett szembenznie a cgnek. Pldul Japnban a ’90-es vek recesszis idszakt a Nintendo is megrezte. A SNES els veiben gy tnt, hogy a szigetorszgban mg a NES-nl is sikeresebbek lesznek, m az eladsok idvel gyorsan visszaestek. Ezek mellett a Nintendo szigor licenszpolitikja a klss cgeknek komoly problmt okozott, hiszen a cg sok pnzt krt el azrt, hogy a jtkaik Super Nintendra is megjelenhessenek.
Ennek ellenre a Nintendo bizakodott. Az alapelv vilgos volt: A lehet legalacsonyabb kltsgvetsbl magas sznvonal 3 dimenzis grafikt s 64-bites processzort ltrehozni. Mr a kezdetektl CGI grafikval szmoltak, mely vetekedett az akkori szuperszmtgpek grafikai tudsval. Viszont a cgnek nem volt tapasztalata a 3D-s grafika gyrtsban, erre a Silicon Graphics-et (SGI) s a MIPS Technologies-t bzta meg, akik egy R4300i-s mikroporcesszort hoztak ltre, s kzsen egy alacsony kltsgvets valdi 3D-s grafikai rendszert dolgoztak ki. A fejlesztst sok vita vezte, James H. Clark, a Silicon Graphics alaptja Tom Kalinske-nak, a SEGA of America vezrigazgatjnak ajnlotta fel a cg dizjnterveit. A SEGA szmtalan hibt vlt felfedezni a korai prototpusban, amit a Silicon Graphics ugyan megoldott, de a SEGA idkzben elvetette a terveket. Emellett problma volt az is, hogy a SGI nem exkluzvan a Nintendo 64-be akarta a terveit hasznlni, ezt mg a Nintendo sem ellenezte, egyedl a SEGA ragaszkodott ahhoz, hogy ez csak a Nintendo konzoljban legyen. A Nintendnak tetszett az SGI terve, a SEG-val viszont megszaktottk a kapcsolatokat. James Clark megbeszlte a rszleteket a Yamauchi Hiroshi-val, ezzel 1993. novemberben megszletett a Project Reality.
A konzol els tervei 1994. mjusban kerltek bemutatsra, ekkor “Nintendo Ultra 64” logval lttk el a prototpust, az eredeti terv ugyanis arrl szlt, hogy a Super Nintendo nevet viszik tovbb. Ekkor a kazettt is bemutattk, a controllert viszont mg nem. A vgleges kls hamar elkszlt, a nevet pedig Ultra 64-re rvidtettk, s mint az els 64 bites konzolknt tettk ismertt. Ez ellen az Atari sokig hadakozott, szerintk az Atari Jaguar-juk az els 64 bites konzol, de valjban az egy 64 bites architektrval rendelkez 32 bites konzol volt. A vgleges, Nintendo 64 nevet 1995. november 24-n kapta meg, a Shoshikai Software killtson kiprblhat volt a konzol. Eredetileg 1995 karcsonyn jelent volna meg Japnban, de mg mjusban elhalasztottk 1996. prilisra a megjelenst. Magyarzat szerint a Nintendnak mg idre volt szksge a fejlesztsre, valamint klss cgeknek is idt akartak adni a jtkok fejlesztsre. Br tudtk, hogy ezzel elvesztik a karcsonyi nagy forgalmat, de remltk, hogy egy alacsonyabb ras megjelenssel valamelyest kompenzlni tudjk a kiesst.
Japnban 1996. jnius 23-n jelent meg, Amerikban pedig szeptember 29-n. Annak ellenre, hogy csak kt nyitcmmel jelentek meg nyugaton, npszer volt a konzol, mert rgta vrtk a rajongk. A Nintendo of Amerika akkori elnke, Howard Lincoln a kvetkezkpp nyilatkozott: “Meggyzdsnk, hogy tbbet fog rni nhny nagyszer jtk megjelenskor, mint j jtkok sok rosszal vegytve.” Az alacsonyabb rra pedig bizonytk, hogy az eredetileg tervezett $250-es r helyett $199.99-es ron jelent meg Amerikban, hogy versenykpes legyen a Sega Saturn s a Sony PlayStation konzolok raival. 1998 vgre mr csak $129.95-be kerlt egy Nintendo 64.
Eladsok s fogadtats
Br a Nintendo mindent megtett, hogy a Nintendo 64 tartsa a frontot, mgis csak akkor tudott igazn sikeres lenni, ha valami nagy jtk jelent meg, mint pldul a The Legend of Zelda: Ocarina of Time. Megjelensekor sokan remltk, hogy maga a nv el fogja adni a konzolt, ezzel szemben soha nem tudta mg csak megkzelteni sem a PlayStationt. A knlat s a CD-ROM-ban rejl lehetsgek a konkurens cgek fel vittk el a videojtkos kznsget. Mr 1998-ban is a Nintendo 64 vlsgrl cikkeztek az jsgok, 2000-ben pedig halottnak nyilvntottk a konzolt. Vgl 32,93 millis eladsi szmnl llt meg a szmll, mely a kvetkezkpp oszlott meg: Japn: 5,54 milli, Amerika: 20,63 milli, Eurpa: 6,75 milli
A cghez eljutottak a vlsgrl szl hrek, 1999 elejn a Nintendo egy 5 millis dollros TV reklmkampnyba kezdett a General Mills-szel kzsen, valamint 2000-ben jabb 10 milli dollros nyomdai s TV reklmkampny volt.
Az eladsok ugyan nem ezt tkrzik, de a konzolt mindenki pozitvan fogadta, a fejlett 3D-s grafikrt, s a jtkok minsgrt tbb mdium is dicsrte, fleg a Time magazine. Szerintk a Nintendo fantasztikusan bnik a digitlis technolgival. Viszont a mennyisg miatt sok kritika rte a cget
Technikai specifikcik
A Nintendo 64 CPU-ja a NEC VR4300-as processzor, mely a legersebb volt az tdik generciban, a PC-kben tallhat Pentium processzorhoz hasonlthat, viszont a kazetts rendszer miatt az elnyeit nem nagyon tudtk kiaknzni a jtkfejleszt cgek. Inkbb a gyorsabb s tmrtett 32-bites kdolsi lehetsget hasznltk ki, ez elegend volt ahhoz, hogy 3D-s jeleneteket generljanak a N64-ben lev RSP-vel (Reality Signal Processor). Emellett 32-bitben kevesebb adatra volt szksg, gy jobban ki tudtk hasznlni a kazetta trhelyt.
A Nintendo 64 RAM-ja volt az els olyan, mely egysges memriarendszerben (busz) dolgozott. A tbbi konzol esetben feladatok szerint voltak felosztva. Pldul az egyik rsze a vide megjelentsrt felelt, mg egy msiknak a zene lejtszsban volt szerepe. A 4 MByte-os RDRAM-ot a Rambus gyrtotta. A cg sok tapasztalattal nem rendelkezett, ennek ellenre vllalta, hogy nagy svszlessg memrit gyrt alacsony kltsgvetssel. Keskeny buszt csinltak kltsghatkonysg cljbl. gy ugyanis kisebb rajellel kpes volt nagy svszlessgre. Ezrt volt nagy fjdalom a jtkfejlesztknek a memriakorlt, ugyanis majd albb is olvashat lesz, hogy a Nintendo 64 sokkal ersebb konzol volt, mint amilyennek a jtkok mutattk.
A vide rsznek ktfle output-ja volt: Kompozit s S-VIDEO bemenetes. Mind a kett 480i (Amerika) s 576i-s (Eurpa) felbontst biztostott, csak a kompozit kbel egy csatorns, mg az S-VIDEO kt csatorns, ugyanis a vilgossgot s a sznjelet kt nllan rnykolt vezetken tovbbtja, mg a kompozit kbel ezt a kettt keveri. A Nintendo 64-et alapveten RCA (kompozit) kbellel csomagoltk SCART-adapterrel. A jtkok ltalnos felbontsa 256224, 320240 vagy 640480-as volt. A legnagyobb felbonts jtkokat csak Expansion Pak-kel lehet jtszani. A legtbb jtkot a legkisebb felbontssal ksztettk el. Plusz egy lehetsgknt lehet mg RF modultorral is csatlakoztatni, de ez a legrosszabb kpminsget biztostja, emellett, mivel keveri a bal s jobb oldali hangokat, ezrt csak mono hangzst biztost.
93,75 MHz-es rajellel futott a CPU, ami ezekben ez idkben a legersebbnek szmtott. A vide s az audi lejtszsrt a 64-bites SGI koprocesszor felelt, melyet “Reality co-processor”-nak neveztek el. A 62,5 MHz-es chip osztja kt rszre a fkomponenseket: Reality Drawing Processor-ra (RDP) s a mr fentebb emltett RSP-re. Ezek egy 128-bites adatbuszon keresztl kommuniklnak egymssal 1 GB/s svszlessggel. Az RSP egy MIPS-4000 bzis 8 bites vektor processzor, melybe mikrokd programozhat, gy lehetv tve a chipek funkcijnak megvltozst. Ez a pontosabb mkdst szolglja, valamint hogy a terhels egyenletes legyen. Az RSP az talaktsokat, vgsokat s vilgtsokat vgzi, mg az RDP elssorban a Nintendo 64 pixeleit raszterizlja, valamint kezeli a Z-Buffer szmtsait.
Az RSP felel tovbb a hangok lejtszsrt. 100 csatorns hang 48 kHz-es s 16-bites hangminsget tesz lehetv. A jtkkazettkban legtbbszr sajt (a cg ltal kifejlesztett) fjl hangok vannak, de a processzor kpes egyb nem konvertlt hangokat is lejtszani, pldul mp3-at s midi-t. Ez akkoriban nagy teljestmnynek szmtott, csak a kazettban lev memrialimit miatt nem tudtk rendesen kihasznlni.
A GDP a raszterizlsban jtszik szerepet, teht a vektorgrafikt alaktja t pixeles rasztergrafikv. A konzol kzel 16,8 milli szn (24-bit) megjelentst tmogatja. Az RCP biztostja a kommunikcit a CPU s a f rendszermemria kztt, a 250 MB/s-os busz ltal.
Jtkkazetta s jtkok
Eurpban sszesen 306 jtk jelent meg, ehhez kpest PlayStation-re tbb mint 1100 jtk jutott el a rajongkhoz, mg NES-re s SNES krlbell 700 jtkot tudhatunk magunknak. Tbb exkluzv jtk (pldul japn animk jtkadaptcii) nem jutott el hozznk. A klss cgek konkurens cgekhez trtn vndorlsa nagy kiess volt a Nintendnak, nemcsak hogy sok jtk nem jelent meg Nintendo 64-re, de sokat kellett mg megkurttani, hogy rfrjen a kazettra. Viszont a N64 jtkok nagy rsze elnyerte a kritikusok tetszst, hiszen a Super Mario 64 teljesen j utat nyitott meg a platformerek vilgban, a Goldeneye 007 az FPS-ek tekintetben volt forradalmi, addig a The Legend of Zelda: Ocarina of Time az akci-kaland jtkoknak biztostott jvt, mgis a mennyisg fel ment a videojtkos rteg.
A Nintendo 64 grafikai chip-je trilinear-i szrsnek ksznheten egyenesek voltak a textrk, viszont a kazetta memrijnak korlta miatt homlyosnak tnnek a jtkok, mert korltozva voltak a megjelenthet textrk. A jtkok tbbsgben fesztett, alacsony felbonts textrkat lthatunk, viszont nhny olyan jtk esetben, mint pldul a Mario Party 2, Gouraud-rnyalst s egyszer textrkat hasznlnak, mellyel teljes mrtkig rajzfilm-hats a grafika, s lesebbnek is ltszik a jtk. Nhny ksbbi jtk esetben, mint pldul a Conker’s Bad Fur Day esetben kibvtettk a kazettban lev memrit, hogy mg szebb legyen a jtk. Az tdik generci sszessgben lehetsget biztostott arra, hogy a grafika jobb legyen, valamint a hangminsg mr megkzeltette a CD minsget.
A jtkkazettkban lev memria 8-64 MByte kztt mozgott. Elnye a CD-hez kpest, hogy a kazetta elemes memrit tartalmazott, gy az esetek tbbsgben nem volt szksg kln memriakrtyra, hogy lehessen menteni a jtkban, valamint egyltaln nincs tltsi id (vagy nagyon kevs). Maga a kazetta strapabr manyagbl kszlt.
Ugyanakkor a kazettra msols kltsge messze meghaladta a CD-t. A jtkok tbbsge kevs pldnyszmban jelent meg, mert elre kellett kalkullni a kltsgekkel, s a kereslettel. Ezzel azt kockztattk, hogy ha egy jtk sikeressgt albecslik, s nem gyrtanak le belle sokat, hiny alakulhat ki. s mivel idbe telik a jtkok kazettra msolsa, ezrt tbb jtk irnt tlkereslet alakult ki. A kltsgek tbbsgt thrtottk a vsrlkra, ezrt volt az, hogy a Nintendo 64 jtkok nagyon drgk voltak. Magyarorszgon egy tlag PlayStation jtk 12-14000 forint volt, addig N64-re nem volt ritka a 17-18000 forintos r, st ha kiegsztt is pakoltak mell (pldul Donkey Kong 64-hez az Expansion Pak), akr 23000 forintig is elmentek az rszabssal.
A kltsg s a memria szke miatt tbb, eredetileg Nintendo 64-re tervezett jtk (pldul Final Fantasy VII, Dragon Warrior VII) tment PlayStation-re. A fentebb emltett okok mellett szabadabb kezet kaptak a fejleszts tekintetben. Pldul PSX-re megjelenhettek brutlisabb jtkok, mg a Nintendnl br laztottak a cenzrn, de mg mindig inkbb a csaldi konzol hrnevet szerettk volna tovbb vinni. De azok a cgek is tbbsgben a konkurens cg konzoljt tmogatta, melyek megmaradtak a Nintendnl. Pldul a Konami 50 jtkot fejlesztett PSX-re, ezalatt a N64-re csak 13-at. De nhny klss cg jtka, mint pldul a mr emltett GoldenEye 007 nagyban emelte a konzol sznvonalt, valamint a rajongk szmra vonz volt az anyacg mr ismert franchise sorozatai, de olyan Nintendval szorosan egyttmkd cgek is segtettk tolni a N64 szekert, mint a Rare (Banjo Kazooie, Donkey Kong 64).
Controller
A Nintendo 64 controllere az egyik legkevsb jtkosbart, az M-alak kls kvetkeztben. Alapveten gy terveztk, hogy az j tpus, 3D-s jtkokat jl lehessen jtszani, ezrt kifejlesztettk az analg kart. gy teljessgben 360-ban lehet irnytani a karaktereket. Az ltalnos ismeretekkel ellenttben, az analg kar Nintendo tallmny. A Sony ksbb fejlesztette ki sajt analg karjt, s ptette bele sajt controllerbe. Sok problmt okoz, hogy kzpen van az analg kar, mert ha jtk kzben a bal oldalt fell lev L-gombot is kell hasznlni, a Control Stick-et csak balrl lehet azt megkzelteni. A bal oldalon lev Control Pad-ot kevs jtk hasznlja, a kameralls belltsra jellemzen a jobb oldalon lev ngy srga C-gomb alkalmas. Az akcigomb most is legtbbszr az A-gomb, a B-gomb egyb mozgsokat tesz lehetv. Htul van egy Z-gomb, mely mivel legtbbszr fegyverek aktivlsra alkalmas, “ravasz” becenvvel illettk. Jobb oldalt fell talljuk az R-gombot, melynek legtbbszr egyedi funkcija van egy jtkban.
Az sszes jtk lersa kitr az analg karra, ugyanis ha bekapcsoljuk a Nintendo 64-et, s ha el van mozdtva az analg kar, akkor azt fogja kzpnek vlni, gy az hibsan fog mkdni. Ezt a L-, R- s a START-gombok egyszerre trtn lenyomsval lehet visszakalibrlni. Valamint javasolja, hogy kzprl kzeltsk meg az analg kart. A kops is sok problmt okoz, ugyanis az analg kart “fal” hatrolja, s tlsgosan ersen irnytjuk, vagy adott esetben forgatjuk, akkor kopik az analg kar, ezrt van az, hogy egy id utn elkezd ltygni, s ha nagyon meglazul, akkor nem lehet mr rendesen hasznlni.
A controller hat sznvarinsban jelent meg: szrke, fekete, zld, kk, piros s srga. Ksbb, amikor megjelentek klnbz tltsz szn konzolok (pldul: piros, kk, narancssrga), melyekhez csatalkoztattak tltsz szn controllereket. De kzkedvelt a Pikachu Edition Nintendo 64 controllere is, melynek kzepn a Nintendo logo helyett Pokmon logo tallhat.
Kiegsztk
A Nintendo 64-hez kevs kiegszt jelent meg, szinte csak a legszksgesebbek, melyek nveltk a konzol teljestmnyt.
Jumper Pak
Minden egyes Nintendo 64-ben megtallhat, ell, a kazettabemenet eltt. Igazn nincs funkcija, viszont egy jtk sem indul el nlkle. Egyfajta folytonossgot biztost a RIMM s a RAMBUS kztt.
Controller Pak
Ez a konzol memriakrtyja. Br a kazettk alapveten rendelkeznek mentssel, nhny nagyobb memriahelyet ignyl jtkhoz szksg volt erre is kis szerkezetre. Ezeket a controller htuljba kell bedugni. Ez a kiegszt alkalmas volt adatok cserjre is nhny jtk esetben, ha kt controllerbe volt bedugva egy-egy memriakrtya.
A memriakrtya 32 KByte memrit kpes trolni, mely 123 blokkra volt felosztva (1 KByte = 8 blokk, gy 128 blokk jn ki. Ebbl 5-t a rendszer lefoglal.), s egy krtyra maximum 16 jtk mentse kerlhetett. A krtyk CR2032-es elemmel mkdnek. Fleg az els idkben volt nagy szerepe, ekkor tbb jtk hasznlta. Ksbb elvesztette jelentsgt, mert jobban kiismerve a jtkkazettkban rejl lehetsgeket, nagyobb mentsi adatokat is kpes volt trolni.
Rumble Pak
A rezgkrtya, melyet szintn a Controller htuljba kell csatlakoztatni. Klnbz szitucikban (pldul lvskor, vagy sebzskor) rezgst biztost jtk kzben. Eredetileg a Lylat Wars jtk mell csomagoltk, de npszersgnek ksznheten kln is kaphat volt. Kt db AAA elemmel mkdtt. Sok ksbb megjelent jtk is tmogatta a kiegsztt, st Japnban olyan npszer volt, hogy nhny megjelense eltt kaphat jtkot (pl. Super Mario 64, Wave Race 64) jra kiadtak Rumble Pak tmogatssal.
Transfer Pak
Ksbb megjelent kiegszt, mely kommunikcit biztost nhny Nintendo 64 s Game Boy jtkkal. Ezt is a controller htuljba kell bedugni, a szksges Game Boy jtkkal egytt, gy biztostva kommunikcit a kt jtk kztt. Elssorban a Pokmon Stadium s a Game Boy-ra megjelent Poks jtkok tmogattk, de hasonlkppen hasznlhat volt a Mario Golf s Mario Tennis jtkokhoz is.
Expansion Pak
A Nintendo 64 memriabvtje, melyet a Jumper Pak helybe kellett csatlakoztatni. Ez az eszkz a 4 MByte-os memrit 8 MByte-ra bvti. Nhny jtkhoz elengedhetetlen, mint pldul a Donkey Kong 64, melyek grafikailag meghaladjk a konzol alaptudst. 1998-ban jelent meg, s klss cgek szvesen fogadtk, mert jobban kihasznlhattk vele a konzolban rejl lehetsgeket, s knnyebb is tette a fejlesztst. Tbb jtk br elindul a kiegszt nlkl, de ha be van csatlakoztatva a gpbe, mg tbb lehetsgek jelentek meg a jtkban: Bizonyos produktumok szebb grafikval jtszhatk, mg msoknl 3 s 4 jtkos md is jtszhatv vlik. Egyetlen htrnya, hogy kicsit lelasstja a gp sebessgt, bizonyos jtkoknl megnveli a tltsi idt.
Utlet
Mint olvashat, a Nintendo 64 kornak legersebb konzolja volt, sokak szerint a cg akr a PlayStation-t is legyzhette volna eladsok tekintetben, ha CD-s lett volna a konzol, ugyanis nemcsak knnyebb s olcsbb lett volna a fejleszts, hanem szinte a vgletekig ki tudtk volna hasznlni a hardware-ben lev lehetsgeket, gy sokkal tbb egyedi jtk jelent volna meg r. Viszont sokan mg gy is szeretik a konzolt, s taln hihetetlen, de a Nintendo 64 a vilg legismertebb konzolja. A G4techTV felmrst ksztett, melybl az jtt ki, hogy a Nintendo konzoljt ismerik a legtbben vilgszerte. A jtkmennyisg miatt elvesztette a Nintendo a dominancijt a videojtk piacon, viszont ma a sok egyedi s minsgi jtknak ksznheten kellemes emlkekkel gondolnak vissza a cg tdik genercis konzoljra.
Jtkajnl
Vgezetl lljon itt azon jtkok listja, melyek nem Mario jtkok, de rdemes velk egy prbt tenni:
-
Pilotwings 64
-
Wave Race 64
-
1080 Snowboarding
-
Goldeneye 007
-
The Legend of Zelda: Ocarina of Time
-
The Legend of Zelda: Majora’s Mask
-
F-Zero X
-
Pokmon Stadium
-
Pokmon Snap
-
Banjo Kazooie
-
Banjo Tooie
-
Conker's Bad Fur Day
-
Lego Racers
-
Worms Armageddon
|