Ismertető
2018.12.12. 05:30
Megjelenés
Nintendo Entertainment System
Japán: 1988. október 23.
Amerika: 1990. február 12.
Európa: 1991. augusztus 29.
Wii Virtual Console
Japán: 2007. december 11.
Amerika: 2007. november 5.
Európa: 2007. november 9.
Nintendo 3DS Virtual Console
Japán: 2013. január 1.
Amerika: 2014. április 17.
Európa: 2013. december 26.
Wii U Virtual Console
Japán: 2013. december 25.
Amerika: 2014. április 17.
Európa: 2013. december 26.
Nintendo Switch online
Japán: 2018. szeptember 19.
Amerika: 2018. szeptember 18.
Európa: 2018. szeptember 19.
Fejlesztő / Kiadó: Nintendo
Műfaj: 2D Platform
Játékmód: 1-2 játékos
Árak:
Wii: 500 Nintendo pont
Nintendo 3DS: £3.49 / €4.99
Wii U: £3.49 / €4.99
|
A Super Mario Bros. 3 (japánul: スーパーマリオブラザーズ3) egy NES-re megjelent platform játék, a Super Mario széria harmadik része. A játék hatalmas siker volt megjelenésekor, köszönhetően, hogy úgy újították meg a játékot, hogy az eredeti hangulatát nemhogy elvesztette volna, hanem még jobb lett. A kritikusok is világ legjobb játékaként jellemezték, és több mint 15 milliós eladásával bekerült a Guinness Rekordok Könyvébe. Rengeteg újdonság emeli a játék hangulatát, például itt vezették be a térkép-rendszert, sok új, mára legendássá vált segítő tárggyal (Power-up) itt találkozhatunk először, valamint Bowser 7 gyereke gondoskodnak arról, hogy a játékkal 25 évvel megjelenések után is élmény legyen játszani.
A játék többször is újra volt játszható, például Super Nintendón a Super Mario All-Stars keretén belül, ahol korszerűsített grafikával és hanggal játszhattuk újra, valamint Game Boy Advance-en Super Mario Advance 4: Super Mario Bros. 3 címen jelent meg SNES színvonalú grafikával több újdonsággal. Az eredeti játék Wii, 3DS és Wii U Virtual Console-on is megvásárolható.
Nehéz számok és elfogulatlanság nélkül beszélni a Super Mario Bros. 3-ról. Nem is csoda, hiszen akármennyire is volt forradalmi a sima Super Mario Bros., mégis a harmadik részre forrt ki a maga csodájában, pont úgy, ahogy szeretjük a Mario játékokat. Persze nem lehet eleget beszélni az adott konzol technikai tudásának kiaknázásáról, nyilvánvalóan látszik, hogy ennél a játéknál tényleg elmentek a határokig, nem nagyon találni ennél tartalmasabb NES játékot.
Történet
Bowser ezúttal nem éri be csak a Gomba királysággal. Két sikertelen kísérlete után most már semmit nem bíz a véletlenre, és mindennél nagyobbra akarja növeszteni hatalmát. Most már nemcsak a Mario testvérek által oly nagyon szeretett birodalomra fáj Bowser foga, hanem a környező országokra is, úgy mint puszták, vizek, vagy jég országa. Mi lesz ebből? Minden eddiginél nagyobb kaland. Viszonylag kevéssé ismert tény, de Bowser lényegében 6 országot foglalt el a Gombabirodalom mellett, hiszen az első világ az maga a Gomba királyság (hiszen onnan indul a kalandunk), míg a 8. világban Bowser kastélyában ér véget, így a sötétség országa lényegében az ő saját országa. Természetesen ő maga nem tudna uralma alatt tartani ennyi országot, magával hívta hát hét gyermekét, hogy “védelmezzék” a hét elfoglalt országot a Mario fivérektől, ő pedig marad otthon. A hét Koopaling pedig legalább annyira elszánt, mint az apjuk, így mindent megtesznek a sikeresség érdekében. Például valamilyen állattá változtatják az adott ország uralkodóját, hogy semmit ne tudjanak tenni, amíg ők ott garázdálkodnak. Hercegnő pedig ezúttal is rendelkezik Bowser fekete átkának megtörésének képességével, így legjobb lesz őt félreállítani. A sárkánykirály a kastélyában biztosít neki szállást, amíg ő elvégzi bokros teendőit. Marióra és Luigira marad hát végül a feladat, hogy megmentsék Princess Toadstool-t, és harmadszor is leigázzák Bowsert vele együtt hét gyerekét.
Játékmenet
Mintha csak egy színpadi darabot játszanánk, úgy gördül fel a függöny a játék elején. Lényegében ugyanolyan mászkálós, kaland, platform játékkal lesz dolgunk, mint az ezt megelőző két játékban, csak ezt jóval nagyobb tartalommal kiegészítve. Itt találkozunk először a világtérképpel, mely legalább annyira hangulatossá tette a játékot, mint a Mosómedve Mario. Az égtáj négy irányában tudjuk hősünket irányítani, a térképet pedig különböző elemek gazdagítják. Ahonnan indulunk, a START, a START-négyzet. a számozott mezőkön vannak a pályák, azok az akciónégyzetek. Ha ezeket megcsináltuk, helyükön M vagy L jelenik meg, attól függően, hogy Marióval vagy Luigival csináltuk meg. Ezeket angolul “Clear Panel”-nek hívják, és itt mond csődöt a mindig magyarosítani akaró énem, erre semmilyen jól hangzó magyar megfelelőt nem tudok kitalálni. Találunk kis gombaházakat, melyekben Toad lakik, ő ad nekünk különböző tárgyakkal segítséget. Ez a Toad háza, melyet a magyar nyelvű leírás nagyon találóan Gombi házának hív. Próbára tehetjük szerencsénket a Pikk-négyzeteken, ahol ábrák részei forognak, és ha ki tudunk rakni egyet, akkor életet kaphatunk. Gomba esetében két élet jár, virágnál három, míg csillagnál öt élet a jutalmunk. Vannak kisebb kastélyon a térképen, úgynevezett Mini-kastélyok, melyek legtöbbször járatot zárnak el. Ezeket Bumm-Bumm uralja, akit ha legyőzünk, a kastély összeomlik és a zár eltűnik, így a járat szabaddá válik. Ezek egyébként legtöbbször valamilyen rövidítést zárnak el, tehát ha megcsináljuk addig a játékot, és ha úgy alakul, hogy az összes életünket elveszítjük, akkor tudjuk onnan folytatni, ahol leromboltuk a Mini-kastélyt. Kalapács Testvérek is vannak a térképen, őket ha legyőzzük, valami extra tárgy vár minket. És végül a Kastély, melyben megtaláljuk a királyt átváltoztatva, és az idegeskedő Toadot, akiben azért marad annyi lélekjelenlét, hogy elárulja nekünk, hogy a varázspálcát kell megtalálni azzal tudjuk a királyt visszaváltoztatni. Ekkor a Halálhajóra kerülünk, és a különböző ágyúkon, tűznyelveken át eljutunk Bowser egyik gyerekéhez, akinek kezében lapul a pálca. Nyilván nem adja oda magától, még ha szépen kérjük akkor sem, így meg kell küzdeni vele. Viszonylag könnyen elintézhetőek, ha végeztünk velük, elmenekülnek, a pálcájukat persze itt hagyják. Mario magához veszi, és irány visszaváltoztatni a királyt! Toad nagyon hálás lesz nekünk, és átadja nekünk a levelet, amit Hercegnő címzett nekünk. Ebben üzenete mellett egy tárgy is lapul. Ha meghalunk a halálhajónál, a hajó elszáll a térképen, és ott tudjuk újra kezdeni. Ekkor lesz probléma, ha egyszer már elvesztettük az összes életet, mert ha úgy folytatjuk a játékot, hogy ki tudunk hagyni pályákat, előfordulhat, hogy a hajó ott köt ki, ahol már nem jártunk, így azokat a pályákat újra meg kell csinálni. Hacsak nincs nálunk felhő, és ki tudunk hagyni pályát. De ekkor már sikert kell aratni. Ha ez sikerül, tovább mehetünk. És így megyünk át a világokon, hogy elérjük a gaz Bowsert, akivel megvívjuk végső harcunkat, hogy aztán megmentsük Hercegnőt, végül lehúzzák a függönyt. Külön érdekesség, hogy a pályák olyanok lesznek, amilyen a térképen a háttér. Tehát, ha például víz van a háttérben, akkor víz alatt fogunk úszni.
Változatok és különböző megjelenések
A Super Mario Bros. 3 az idők során többször jelent meg újra, némelyik grafikailag továbbfejlesztve. Az alábbi konzolokon játszhatjuk a játékot:
-
Super Mario Bros. 3 (NES, 1988)
-
Super Mario All-Stars (SNES, 1993)
-
Super Mario All-Stars + Super Mario World (SNES, 1995)
-
Super Mario Advance 4: Super Mario Bros. 3 (GBA, 2003)
-
Super Mario Bros. 3 (Wii, 2007)
-
Super Mario All-Stars 25th Anniversary Edition (Wii, 2010)
-
Super Mario Bros. 3 (3DS, 2013)
-
Super Mario Bros. 3 (Wii U, 2013)
Összegzés
A játék népszerűségének titka, hogy egy biztos alapra olyan újításokat tettek, amik többszörösére emelik a hangulatot. Emellett nem akármilyen rajongói bázisa volt már Mariónak. Egyes teóriák szerint Mario már ekkor ismertebb volt, mint Miki egér, és azért el kell ismerni, hogy a Nintendo nem hagyta cserben a rajongókat. Talán minden idők legjobb Nintendós reklámja ehhez a játékhoz köthető, amikor egyre több ember kiabálja Mario nevét, a végére pedig több tízezres hatalmas kórus hoz ki egy Mario arcot. Ezzel a játékkal végképp beírták magukat a videojáték történelembe. Több pénzt hozott a cégnek, mint az akkori legnagyobb filmek, és ma is nagy hatása van a videojátékos iparra. Máig a legtöbb videojátékos üzlet Mario Artwork-kel reklámozza magát. Persze az igazsághoz hozzátartozik, hogy nemcsak azért, mert annyira népszerűek a játékaik, hiszen ma már teljesen mást diktálnak a trendek. Hanem azért, mert Mario minden idők legismertebb karaktere. Az emberek többsége, aki ránéz, azonnal tudják hova kötni. 18 millió eladott példánnyal Guinness rekordok könyvébe bekerült játék, az újra kiadott változatokból is legalább ennyi ment el együttesen, és bár a függönyt lehúzták, de micsoda előadás volt!
|