Donkey Kong (GB)
2012.02.10. 19:44
Megjelens
Game Boy
Japn: 1994. jnius 14.
Amerika: 1994. jnius
Eurpa: 1994. szeptember 29.
3DS Virtual Console
Japn: 2011. jnius 15.
Amerika: 2011. jnius 16.
Eurpa: 2011. jnius 16.
Fejleszt / Kiad: Nintendo
Stlus: rkd, platform, logikai
Jtkmd: 1 jtkos
Producer: Shigeru Miyamoto s Hiroshi Yamauchi
Rendezk: Masayuki Kameyama s Tamao Shimizu
Programozk: Masayuki Hirashima, Yoshiaki Hoshino s Motoo Yasuma
Plyatervek:
Hideo Kon
Masayuki Kameyama
Katsutomo Maeima
Kuniko Sakurai
Kenji Umeda
Kenta Usui
Takao Shimizu
Grafika: Hideo Kon, Kenta Usui s Takaya Imamura
Zeneszerz: Taisuke Araki
|
A Donkey Kong egy Game Boy-ra megjelent jtk. Rszben az ismert NES-es, rkdos Donkey Kong, de olyan nagy a klnbsg, hogy kln jtkknt emltjk, de megklnbztetskpp Game Boy Donkey Kong-nak, vagy Donkey Kong '94-nek szoktk mondani. Tartalmazza az Arcade md 4 plyjt, de mg tovbbi 97 plyn kell Donkey Kong nyomba eredni, hogy megmentsk Pauline-t.
Trtnet
A hatalmas gorill a elrabolta Pauline-t. Mario (aki ekkor mg cs, s nem vzvezetk-szerel) kveti Donkey Kongot, hogy lezuhanjon az ptkezs tetejrl, gy visszaszerzi Pauline-t. Az els 4 plya az Arcade 4 plyja, s Donkey Kong 100 mter magasrl zuhan le, de felkel, s magval viszi Pauline-t a Big City-be. gy nagyon hossz t ll elttnk.
Mario tbb plyn vgigmegy, s tbbszr is megkzd Donkey Kong-gal, aki mindig felkel, s magval viszi Pauline-t a kvetkez plyra. St, nincs egyedl, mert a fia, Donkey Kong Jr. is segt neki, aki mindent megtesz annak rdekben, hogy megneheztse Mario tjt. A jtk vgn Donkey Kong, a Rocky-Valley tornyba rejti el Mario bartnjt, ahol megkzd vele, de miutn leesik, Donkey Kong felvesz egy pr Szuper Gombt, amitl riss n, s eldl a vgs csata.
A plyk
A jtkban teht 101 plya van sszesen, ez 10 vilgban oszlik el.
-
Construction Zone: Az ptkezs, ahol az Arcade-verzit is jtszhatjuk. Ngy plyn keresztl Donkey Kong egyre magasabbra viszi Pauline-t, egszen 100 mteres magassgig. Tbb akadly is llja utunkat, mint pldul tz hord, futszalag. A 100 m plyn Marinak t kell menni a szegecseken, hogy eltnjenek azok, s az ptkezs ledljn Donkey Kong alatt.
-
Big City: Itt kezdi Mario az igazi kalandjt. Itt ismerjk meg az alavet mozdulatokat, ugyanis a jtk igazi meglepetse az Arcade verzihoz kpest, hogy Mario itt mr jval tbb mozdulatra kpes, mint pldul kzenlls, vagy korlton fggeszkeds. Ebben a vilgban 8 plya van, s ktszer harcolunk meg Donkey Kong-gal.
-
Forest: Az erdben mg tbb jtkelemet ismernk meg, ktlen mszunk, meg szunk a vzben. Itt ismerkednk meg Snapjaw-val, a harap krokodillal, melyet a Donkey Kong Jr. jtkban lthattunk elszr, s sok utals van itt Donkey Kong fira. Ebben a vilgban 12 plya van.
-
Ship: Az erdbl egy hajra szllunk, s 8 plyn keresztl klnbz akadlyokon t megynk vgig. Itt hasznlni fogjuk a hrmasugrst, vagy a ktlen forgst, s itt tallkozunk Chunkkal, mely nem sebez minket, csak akadlyoz a tovbbjutsunkban.
-
Jungle: A hajbl az serdbe jutunk el, mely hasonlt az erdre, csak ktlen csimpaszkodva kell plykon tmenni, s olyan ellensgek lljk utunkat, mint a majom, bka, vagy denevr. Itt 12 plya van.
-
Desert: Ne is menjnk messze a forr vi ghajlattl, utunkat a pusztk fel vesszk. Itt tallkozunk elszr a Szuper Kalapccsal, mely ksbb a Mario & Luigi s Paper Mario sorozat hasznos fegyere lesz. Ezzel tudunk falakat letrni. Ebben a vilgban elgg komplex tvesztk vannak, gy nem lesz knny vgigmenni a 12 plyn.
-
Airplane: A repln nagyon kell vigyzni, mert gyakran fj a szl, mely lefj minket a plyrl. Liftek, futszalagok, gyk kzegben kell 8 plyn vgigmenni.
-
Iceberg: A jghegyen nagyon csszsak a plyk. Sziklkon ugorva, s fagyos vizeken szva megynk vgig 12 plyn, itt-ott jgcsapok lesnek rnk, amik ha leesnek, rjuk ugorhatunk.
-
Rocky Valley: A sziklavlgyben talljuk a legnehezebb plykat, a legnagyobb tvesztket. A 16 plya alatt mindegyik kpessgnkre szksgnk lesz, nagy stratgiai tudst ignyel ez a vilg.
-
Tower: A torony az utols vilg. Mind a 8 plyn megkzdnk Donkey Kong-gal, vagy Donkey Kong Jr.-ral. A 8. plya utn jn a vgs harc az ris Donkey Kong-gal.
Jtkmenet
Mindenek eltt vgigmegynk az els ngy plyn, az ptkezsen. Majd amikor megcsinljuk a 100 m plyt, Donkey Kong felkapja Pauline-t, s futhatunk utna.
Gyakorlatilag ezen a jtkon alapul a Mario vs. Donkey Kong sorozat, ugyanis a tbbi 9 vilg plyi logikai plyk. Lnyege, hogy egy tren klnbz akadlyok vannak, s el kell jutni a kijratig. Tbb plya kijrata zrva van, a kulcsot elrni ltalban kln rejtly. A plyk ptkezsbl visszmaradt platformokbl llnak, ltrk segtsgvel tudunk felmszni, idnknt megjelenik egy kapcsol, mely elzrt helyeket nyit meg, de ugyangy van futszalag is. Nha Donkey Kong Jr. bezavar a jtkba oly mdon, hogy elviszi a kapcsolt, s mrges gombt hagy a helyn. Mivel a jtk realisztikus lett, ezrt nagyon fontos a jl idztett ugrs.
Minden vilgban legalbb ktszer kzdnk meg Donkey Kong-gal, ha nyertnk akkor Mario odamenne Pauline el, m Donkey Kong hatalmas robajt okoz, mely ltal trmelk hullik Mario s Pauline kz, gy Donkey Kong gyorsan felkapja Pauline-t, s mehetnk tovbb. A msodik harc legtbbszr olyan, hogy Donkey Kong felnk hordt, vagy egyb trgyat, s neknk azt fel kell kapni, s vissza kell dobni neki. rdemes minl gyorsabban meglni, ugyanis minden megmaradt 100 msodperc utn egy let a jutalmunk. Minden vilg utols plyjn miutn legyztk Donkey Kong-ot, egy rvid videt lthatunk egy specilis tmadsrl, mozdulatrl, hogy azt hogyan csinljuk.
Mindegyik plyt adott idkereten bell kell megcsinlni, a megmaradt id hozzaddik a pontjainkhoz. Ezall a Boss Fight kpezt kivtelt. Az utols vilg a torony lnyegben abbl ll, hogy Mario ldzi Donkey Kong-ot, s Donkey Kong Jr.-t, s a kt majom mindig kitr hsnk tmadsai ell.
Mini-jtkok
Minden egyes plyn Pauline maga utn hagyott nhny cucct, gy, mint eserny, tska, s kalap. Ha mind a hrmat felszedjk, s gy megynk a kijrathoz, egy bonus mini-jtkot jtszhatunk. Ktfle mini-jtkot jtszhatunk. Az egyik a szerencsekerk, ahol biztosan nyernk legalbb egy letet. A msik egy flkar rabl, ahol t bra forog: Mario, Donkey Kong, Pauline kalapja, tz s kalapcs. Az albbi kombincik ltal lehet letet nyerni:
Hrom Donkey Kong |
5 let |
Hrom Mario |
3 let |
Kt Mario |
2 let |
Egy Mario |
1 let |
Hrom Pauline kalapja |
2 let |
Hrom tz |
1 let |
Hrom kalapcs |
1 let |
Mario + Donkey Kong + Pauline kalapja |
Tbb, mint 5 let |
Irnyts s kpessgek
Alapvet irnyts
Mario a Control Paddal mozog, s az A-gombbal ugrik. R tudunk ugrani az ellensgekre, m onnan nem tudunk magasra ugrani, ahogy a tbbi Mario jtkban megszokhattuk. Ha magasrl ugrunk a tvolba, akkor Mario szaltzik egyet, ami lendletet ad neki. A NES-es testvrhez hasonlan Mario nagyon magasrl esik fldre, akkor meghal.
Mario csak egyflekpp tmadhat: Ha felveszi a trgyat, amit tall, s feljk dobja. rdekessg, hogy ha Mario a kezben tart egy trgyat, akkor nem hal meg, ha megsebzdik csak elejti a trgyat, amit a kezben tart. De ha Mario messzire esik, akkor eldobja a trgyat.
Kpessgek
Ez az els olyan Mario jtk, ahol sok kpessget sajtthatunk el, s igencsak sok lehetsgnk van. Sok ksbbi Mario jtk kpessge innen szrmazik.
-
Guggols: Lefele gomb - Mario gy ki tudja vdeni az ellensgek tmadsait, valamint futszalagon kisebb tjrkon t tud menni.
-
Kzenlls: Lefele gomb nyomva tartsa + A-gomb - Nagyon fontos kpessg, ezzel Mario ki tudja vdeni a fellrl jv tmadsokat. Sok ms kpessget csak kzenllsbl csinl meg. Mario tud kzen is jrni, de jval lassabb, mintha lbon jrna.
-
Kzenllsbl magasugrs: Kzenlls + A-gomb - Ezzel magasabban lev helyeket is el tudunk rni.
-
Htraszalt: A-gomb s ellenkez irny - Ennek segtsgvel mg gyorsabban el tudjuk rni a magasan lev platformokat.
-
Ktlen forgs: Felfele gomb mikzben fggeszkednk a ktlen - Ez a kpessg arra szolgl, hogy nagyon magasan, vagy nagyon messze lev platformokat elrjnk. Az A-gombbal tudunk elrugaszkodni, s hogy melyik irnyba megy, az fgg attl, hogy ppen melyik irnyban leng, gy nagyon fontos az idzts.
-
Trgy felvtele: B-gomb, mikzben llunk a trgyon - A Super Mario Bros. 2-hz hasonlan tudjuk felvenni a trgyat, amin pp llunk. Ellensget is felvehetnk gy.
-
Trgy eldobsa: B-gomb, mikzben tartjuk a trgyat - gy tudunk ellensgre tmadni, viszont nem minden ellensg sebzdik meg. Mario nem tud felmszni a ltrn mikzben trgyat tart a kezben, gy azt el kell dobnia. Ha eldobjuk a kulcsot, akkor az eltnik egy rvid id utn, ha nem vesszk fel jra, s visszamegy a rgi helyre.
Ellensgek s segtk
A jtk arcade verzijbl megismert ellensgek mellett szinte csak jakkal tallkozunk. Rugrssal nem lehet meglni, m mkdik a Super Mario Bros. 2 szisztma, teht felvesszk az ellensget, s rdobjuk egy msikra, mind a kett meghal. Sok ellensggel csak egy adott vilgban tallkozunk.
Fire |
Seal |
Hedgehog |
Mouse |
Penguin |
Skull |
Oil |
Spark |
Skullmask |
Chunk |
Golem |
Lilly |
Rappy |
Trash Can |
Plant |
Sir Shovalot |
Armor |
Pharaoh Head |
Bowbow |
Walking Flame |
Snapjaw |
Crab |
Thwomp Block |
Rock |
Dotty |
Spider |
Fish |
Diver |
Squid |
Octopus |
Armadillo |
Scorpion |
Nitpicker |
Mummy |
Bat |
Walrus |
Segtk
Lesznek segtink a Jungle-ben, mivel ott nagyon magas rszeket kell elrni.
-
Majom: A majom hossz farkt ktlknt lehet hasznlni. Felmszunk r, forgunk rajta, s gy nagyon magas helyeket is el tudunk rni.
-
Bka: Ha rugrunk a bkra, akkor gy tudunk nagyon magas helyeket elrni, hogy a kulcs a keznkben van.
Trgyak
A jtk sorn klnbz trgyak lesznek segtsgnkre.
-
Kalapcs - A Kalapccsal minden ellensget meg lehet lni. Amikor felvesszk, magt aktivlja, Mario keze fel-el rzkdik, s mindent romba dnt, ami az tjba kerl. Csak rvid ideig tart. Amg hasznljuk a kalapcsot nem tudunk ugrani, viszont a fel tudjuk azt dobni, gyorsan felmszunk a ltrn, s ott tovbb tudjuk hasznlni.
-
Eserny, kalap s tska - Minden plyn megtalljuk Pauline ltal elveszejtett rtkeit. Ha egy plyn felvesszk mind a hrmat, egy bnusz jtkot jtszhatunk.
-
1-Up szv - Ha felvesszk, kapunk egy letet.
-
Kulcs - Mindegyik plya kijrata el van zrva, ezeket az adott plyn megtallhat kulcs nyitja.
-
Szemetes kuka - R tudunk llni a szemetesre, hogy magasabb platofrmokat is el tudjuk rni. Ha felvesszk, bizonyos ellensgeket meg is tudjuk lni vele. Ha ezt tesszk a szemetes eltnik a plyrl.
-
Extra t - Egy kis ngyzet, melyen bal-jobb nyl van. Ennek segtsgvel utat tudunk krelni azon a helyen, ahol vget rne, gy messzebb lev platformokat knnyebben el tudunk rni.
-
Extra ltra - Egy kis ngyzet, melyen fel-le nyl van. Ezzel ltrt tudunk egy adott helyre csinlni. Egy id utn eltnik.
-
Extra rug - Egy kis ngyzet, melyen egy kis rug-bra volt. Ezt egy helyre le tudjuk tenni, s ott nagyon magasra tudunk ugrani. Egy id utn eltnik.
-
Szuper Kalapcs - Hasonl kpessggel br, mint a rendes kalapcs, de falat s fldet is tudjuk tni vele.
Klnbz trgyak nehezthetik dolgunkat.
-
Hord - Donkey Kong dobja rnk. Gurulst meg tudjuk lltani, ha kzenllsban megrgjuk.
-
gy - Golykat l rnk, sehogy nem lehet meglni.
-
Futszalag - Egy bizonyos irnyba mozog, Mario arra mehet, anlkl, hogy mozogna.
-
Felvon - Fel-le mozog, ha magasban vagyunk, knnyebben tudunk fldet rni, s vica versa.
-
Jack - Egy rugszer trgy, melyet Donkey Kong dob rnk a 75 m plyn.
-
Ltra - Ezzel tudunk felmszni a kvetkez szintre. Bizonyos ltrk eltnnek, s ha Donkey Kong a fldre csap, akkor srlnek a ltrk.
-
Kapcsol - Kapcsolval tudjuk a futszalag irnyt vltoztatni, de utak, s ltrk is eltnhetnek, ha tkapcsoljuk. Alkalmanknt Donkey Kong Jr. vratlanul feltnhet, s tkapcsolja.
-
Olajhord - Ebbl a lngol olajhordbl jnnek ki a tzek.
-
Ktl - Erre tudunk felmszni.
-
Mozg platform - Ennek segtsgvel messzebb lev platformokat is el tudjuk rni. A kapcsolval vltoztathatjuk az irnyt.
-
Homokbucka - Csak az Arcade verziban lthattuk, mivel az 50 m plyn volt ellensg. Mario meghal, ha nekifut.
Korbbi jtkokbl tvett elemek
-
Donkey Kong - Gyakrolatilag a teljes jtk remake-elve van, mind a ngy plyt jrajtszhatjuk.
-
Donkey Kong Jr. - Maga a karakter, s sok trgy, ellensg innen val.
-
Super Mario Bros. - Donkey Kong Szuper Gombval n meg, amikor a vgs harcot vvjuk. Valamint az 1-Up szv s ennek alapjn funkcionl.
-
Super Mario Bros.: The Lost Levels - Visszatr a mrges gomba.
-
Super Mario Bros. 2 - Innen van az, hogy trgyakat, ellensgeket fel tudjuk venni, s az ajt kinyitsnak szisztmja is hasonl.
Utalsok ksbbi jtkokban
-
Super Mario 64 - Sok mozgs innen szrmazik
-
Donkey Kong Land - A Big Ape City ennek a jtknak a Big City-je alapjn kszlt.
-
Mario vs. Donkey Kong - Eredetileg a Donkey Kong remake-je lett volna, de vgl teljesen megvltoztattk a trtnetet, de az alapok megmaradtak.
Vlemnyek s kritikk
A jtk kivtel nlkl pozitv kritikkat kapott, ksznheten, hogy kornak legtartalmasabb Game Boy jtka volt, nagyon sok plyval, ellensggel, lehetsggel. A Nintendojo szerint az egyik legjobb jtk Game Boy-ra. Sokan rtkeltk az innovatv jtkmenetet. A nmet Video Gamer magazin szerint minden Game Boy tulajnak ktelez vtel. Nagyra rtkeltk, hogy minden vilg teljesen ms, mindegyik rejt valami jdonsgot. Az ign.com szerint rk klasszikus. Nagyszer dizjn, tele nagyszer logikai feladatokkal az Arcade-os Donkey Kong tovbbfejlesztett vltozata.
|