Super Nintendo Entertainment System
2012.02.08. 10:55
Megjelens
Japn: 1990. november 21.
Amerika: 1991. augusztus 23.
Eurpa: 1992. prilis 11.
Eladsi adatok: 49,1 milli
Japn: 17,17 milli
Amerika: 23,35 milli
Eurpa: 8,6 milli
Legsikeresebb jtk: Super Mario World (20 milli)
|
Now, you're playing with power! Super Power!
(Super Nintendo reklmszlogen)
A Super Nintendo Entertainment System egy 1990-1992 kztt megjelent 16-bites jtkkonzol, korszaknak legjobb s legsikeresebb jtkgpe. Ez a Nintendo msodik asztali konzolja, kornak legfejlettebb grafikai s zenei kpessgekkel brt, ksznheten a sok segdchipnek, melyek nagyon megknnytettk a jtkfejlesztst. Erre nemcsak azrt volt szksg, hogy a jtk a lehet legszebb legyen, hanem mert a NES-re nagyon nehz volt jtkot fejleszteni, s a sajt, s a klss fejlesztcgek munkjt akartk megknnyteni. Annak ellenre, hogy viszonylag ksn indult a 16-bites korszakban, a kornak legtbb pldnyszmban rtkestett konzolja a maga 49 millis sszeladsval.
Trtnet
A Nintendo eredetileg nem tervezett a NES utn konzolt kiadni, de ltvn, hogy a konkurrensek ksbbi konzoljai (pl. Sega MegaDrive, TurboGrafx-16) mindenben megelztk az alap Nintendt, s mivel a Nintendo szeretett volna piacon maradni, gy mgiscsak gy dntttek, hogy lesz folytatsa a NES-nek.
A SNES 1990. november 21. szerdn jelent meg Japnban. rk alatt elfogyott a 300.000-es indulkszlet, az emberek vettk, mint a cukrot, s annyira magval ragadta a japnokat a Super Nintendo, hogy sokan nem mentek dolgozni, s otthon jtszottak. Ez trsadalmi zavargsokat keltett (akadozott a gazdasg), s a japn kormnynak kellett kzbelpnie, felszltotta a Nintendt, s a jtkfejleszt cgeket, hogy a szoksos szerdai megjelens helyett pntekre idztsk a jtk kiadst. A hatalmas siker mg a Yakuzk rdekldst is felkeltette, gy a kszletet csak jszaka szlltottk.
A Super Nintendo jratervezett klsvel 1991-ben jelent meg Amerikban, s eredeti japn dizjnnal 1992-ben jelent meg Eurpban. A jtkok nagyon lassan jttek a konzolra, ezek olyan nagy sikernek rvendtek, hogy ezek nmagukban eltartottk a konzolt egy darabig. Ilyen volt a Super Mario World, vagy a Mode 7 trkkt bemutat F-Zero jtk. Nagy sikernek rvendett a Pilotwings, a Sim City is.
Kezdeti gondok s cenzra
A konzol sikernek egyik titka, hogy sok klss cg maradt meg a Nintendo mellett, pl. Capcom, Virgin, vagy SquareSoft. s a NES idejn a Nintendo kizrlagos jogokkal rendelkezett a klss cgek jtkai felett, mert azok csak NES-re jelentek meg. Jllehet az SNES korszakban a Super Nintendo volt az elsszm konzol, de a Sega Mega Drive-nak megntt a piaci rszesedse, s a Sega Master System-hez kpest sokkal sikeresebb konzol volt, gy nagyon sok jtk jelent meg Mega Drive-ra, s Super Nintendra is, gy mr nem volt kizrlagos joga a Nintendnak a klss cgek jtkai felett. Ennek ellenre a Nintendo kemnyen cenzrzta a jtkait, mert a Nintendo alapvet elve a csaldi szrakozs, mely a gyerekek szmra is kellemes. gy br megjelenhettek SNES-re olyan jtkok, mint a Street Fighter, vagy Mortal Kombat, de pldul nem folyhatott vr a karakterekbl, mg Mega Drive-on sokkal brutlisabbak voltak a jtkok, ez volt a msik oka (a Sonic mellett) a Mega Drive hirtelen jtt feltrsnek. Az amerikai kormnyt nagyon aggasztotta a jtkokban lev egyre tbb erszak, gy ltrehoztk az Entertainment Software Rating Board-ot (ESRB), mely kategorizlja a jtkokat, minl tbb erszak van benne, annl magasabb korosztlyi besorolst kap. A Nintendo ennek kvetkeztben feloldotta a SNES jtkok all a cenzrt, gy mr a Mortal Kombat II is megjelenhetett cenzrzatlanul, melybl mr SNES-en fogyott tbb. Viszont Eurpban nagyon sokig nem ltezett ilyen rtkelsi irnyelv (2003-ban alakult meg a PEGI), ezrt mifelnk tovbbra is cenzrzva jelentek meg a jtkok, illetve tbb jtk el sem jutott eurpig, pldul a Final Fantasy sorozat, mert a trtnett gyerekek nem rtenk meg. Amerikban is kihagytak jeleneteket a jtkbl, csak Japnban jelent meg teljes vltozatban.
1995 krl kezdtek el gylni a stt fellegek a Nintendo hza tjn, s sok 3rd party cggel feszltsgk tmadt, mert a Nintendo hatalmas sszegeket tett el klnbz kltsgek rgyn, gy rendkvl drga volt a konzolra fejleszteni. s a cenzra miatt is meggylt a baja tbb klss cggel a Nintendnak, legjobban a SquareSofttal rgtk ssze a port, mert Japnon kvl nem jelenhetett meg a Final Fantasy teljes mivoltban. Ez nemcsak azrt gond, mert t kellett rni a jtkokat s ez sok munka, hanem nem jelenhetett meg a jtk gy, ahogy azt szerettk volna. A nzeteltrs odig fajult, hogy a kzs fejleszts Super Mario RPG: The Legend of Seven Stars jtk mr meg sem jelent Eurpban.
Nintendo s Sony egyttmkds
A Nintendo s a Sony sokig egytt dolgozott, s a Super Nintendt is kzsen fejlesztettk. A Sony felajnlotta a Nintendnak, hogy az j konzol legyen CD-ROM meghajts. Ennek tbb elnye lenne: Sokkal nagyobb memria fr egy lemezre, gy egy jtk tartalmas lehet, s a fejleszts is olcsbb lenne. A Nintendo ekkor mg benne volt, s elg sokig eljutottak a fejlesztsben, de az anyacg egyszercsak gondolt egyet, s thzta az egsz projektet, s kazetts maradt a Super Nintendo. Azrt dnttt gy a cg, mert br adta volna a Sony a rendszert, cserbe nagyon bele akartak volna szlni a jtkok fejlesztsbe, s mivel a Nintendo nem akarta alvetni magt egy cg dntseinek sem, gy megszaktottk az egytmkdst a Sonyval. m ez lett a Nintendo veszte. Mert a Sony nem hagyta veszni a projektjt, s szpen csendben megcsinltk a sajt konzoljukat, a Sony PlayStation-t, mely mint tudjuk, hatalmas ttrs lett. s mivel ez CD-s volt, s nem volt semmilyen cenzra, gy sokkal knnyebb s olcsbb volt fejleszteni PSX-re, gy sok klss cg elhagyta a Nintendt.
Mode 7 trkk, s Super FX chip
A Nintendo dnthetett volna gy is, hogy a megjelensekor a legmodernebb CPU-kal ltjk el a konzolt, ehelyett sokkal praktikusabb megoldst vlasztott, mert a CPU-k mr akkor is hamar elavultak. A grafikai fejlesztsre n. Mode 7 trkkt alkalmaztak. Ezzel a htteret varzsoltk 3D-s hatsv. A lnyege az, hogy a httrnek 8 Mode-ja van Mode 0-tl Mode 7-ig. A Mode 7 az utols, mely a httr sklzsrt s forgatsrt felels. Ezt csak a Super Nintendo hasznlta, a ksbbi genercis konzolokban mr nem volt szksg. A Mode 7-nek ksznheten tnik a httr forgsa valsghnek, azok a dolgok, amik nincsenek annyira htul, azok lassabban mennek mgttnk, mg amik nagyon a httrben vannak, azok lassabban ugyan, de "kvetnek" minket. De mivel ez csak nmagban a htteret mozgatja, a karaktereket nem, ezrt van az, hogy semmilyen trgy nem mozog, ami a httrben van. A msik egyedisge a Nintendnak a Super FX chip, melyet a jtkkazettkba ptettek bele. Ennek a chipnek a segtsgvel a karakterek nem pixelek, hanem poligonok voltak, ezrt voltak ezek a jtkok sokkal szebbek grafikailag, mert az akkori tbb szz poligon kpernynknt hatalmas teljestmnynek szmtott. A 3D-s hats jtkoknl lehetett trben lvldzni (pl. StarWing), vagy 2D-s jtkoknl (pl. Super Mario World 2: Yoshi's Island) megnyltak bizonyos karakterek, ennek ksznheten egy karakter akr az egsz kpernyt kitltheti. A Super FX chip a cartridge-ben tallhat, s mivel ez plusz memria, ezrt nem terheli meg pluszban a SNES konzolt.
Srgul konzolok
A Super Nintendo vza n. Akrilnitril-butadin-sztirol manyag, mely rendkvl strapabr, s szinte egyltaln nem trik, mindezek mellett maga az anyag knny, knnyen munklhat, ezrt nagyon j vele dolgozni, gy nem csoda, hogy a Nintendo is ezt az anyagot vlasztotta, amivel befedik a Super Nintendo gpet. Egyetlen htrnya, hogy hossz vekig oxidildik, akkor a manyag megsrgul. Sajnos semmilyen vegyszer nem tiszttja meg, ha a manyag megsrgul, az olyan is marad.
Kiegsztk
Super Game Boy
Ezen kiegszt segtsgvel Super Nintendn is jtszhatjuk a Game Boy jtkainkat. Az eredeti Game Boy s a fekete Game Boy Color jtkokat jtsza le.
Technikai specifikcik
A SNES ers grafikai- s hangprocesszorokat foglal magban, mely rszletes grafikt, s nagyon j minsg hangot biztost.
CPU
-
Processzor: Sajt, 16-bites 65c816 alap Ricoh 5A22 processzor
-
rajel: 3.58 MHz (NTSC), 3.55 MHz (PAL)
-
Buszok: 24-s 8-bites cmbusz, 8-bites adatbusz
-
Egyb: DMA s HDMA, idztett IRQ, prhuzamos I/O feldolgozs, hardvertbbszrzs s –feloszts
Video
-
Felbonts: 256x224, 512x224, 256x239, 512x239 (progresszv) vagy 512x448, 512x478 (sszefztt)
-
Pixelmlysg: 2,4,7 vagy 8 bpp (indexelt); 8 vagy 11 bpp (kzvetlen)
-
sszes szn: 32768 (15-bites)
-
brk szma: 128, vonalanknt max. 32; legfeljebb 64x64 pixeles
-
Htterek szma: legfeljebb 4 sk; egyenknt max. 1024x1024 pixeles
-
Effektek: Pixelizls (mozaik) htterenknt, szn hozzads/elvtel, ablak-nyrs, grgets, Mode 7-es mtrixmveletek Tesztkperny a Mode 7-es l-3D megjelentsrl
Audio
-
Processzor: Sony SPC700, Sony DSP
-
rajel: 1.024 MHZ
-
Formtum: 16-bites ADPCM, 8 csatorna
-
Kimenet: 32 KHz-es, 16-bites sztere
-
Effektek: ADSR envelope control, frekvenciaoszts s –modulci (Gauss-interpolcival), visszhang, zajgenerls
Memria
-
F RAM: 128 KB DRAM
-
Video RAM: 64 KBf RAM, 512+32 bjt bra RAM, 256x15 bit sznrnyalat RAM
-
Audio RAM: 64 KB
(folyt. kv.)
|