Teszt : New Super Mario Bros. |
New Super Mario Bros.
Link 2008.02.20. 00:17
Megjelens: 2006. mjus 15. Kiad/Fejleszt: Nintendo/Nintendo. Jtkos: 1-2 Jtkos. Platform: Nintendo DS.
Ki gondolta volna 1993-ban, hogy az akkor Gameboy-ra megjelent Super Mario Land 2: 6 Golden Coins utn a kvetkez klasszikus 2D-s Mario platformerre 13 vet kell vrni? Nem sokan. Mgis gy lett, mert ugyan voltak brilins 3D-s rszek, s voltak jtkok Wario s Yoshi fszereplsvel, az SML2 els igazi 2D-s folytatsa a Nintendo DS-es New Super Mario Bros. Az elvrsok nagyon magasak voltak, s a most kvetkez tesztbl kiderl, mennyire ttte meg a mrct a jtk.
A New Super Mario Bros. nem jt, nincsenek benne forradalmi j tletek, az egsz inkbb egy visszatekints a szria eddigi rszeire, belertve a 3D-s Mario-kat is. A trtnet a rgi rszeket idzi, azaz vgtelenl primitv, s mindssze funkcionlis: Bowser Jr. Elrabolja Peach hercegnt, s Mario utna indul hogy megmentse. Ennyi, ez nem Final Fantasy, nem Zelda, de mg csak nem is Paper Mario.
Ahogy az lenni szokott, most is be kell jrnunk a fl vilgot, vagy legalbbis a Gomba Kirlysgot, mieltt sor kerl a vgs sszecsapsra Bowserrel s Bowser Jr.-ral. sszesen 80 plya van a jtkban, de ennek kb. a harmada opcionlis. Nem rossz ez, de lehetne sokkal tbb is. A plyk viszont tletesek, s zsenilisan vannak megalkotva. Mivel a korbbi rszekbl vettk a legjobb dolgokat, s azokat gyrtk ssze, ez egyltaln nem meglep. Tlzs nlkl mondom, nincs kt egyforma plya, de mg csak kt hasonl se nagyon. Csinljatok meg mondjuk 5 vletlenszeren vlasztott plyt, majd egy ht mlva prbljtok meg ket felidzni! Garantlom, hogy mg mindig emlkeztek rjuk, s el tudjtok klnteni ket, ellenttben sok ms stlusbeli jtkkal, amelyekben minden plya kzel ugyanarra s mra pl.
Lesznek az els Super Mario Bros.-t idz „lapos tetej gombs” s kk tgls fld alatti plyk, lesznek a Super Mario World-sre hajaz szellemkastlyok, klnbz vz alatti szintek nagy angolna ell val meneklssel, vzszintvltogatssal s ramlsokkal. Lesz rugz kalap, dlngl kalap, ssze- s szthzd kalap gombs plyk, lesz, ahol indkon kell himblzni s pkokon ugrlnia mrgez vz fltt, lesznek jeges s csszdzs plyk, s ott vannak az elmaradhatatlan kastlyok, amelyek tartalma gyakorlatilag lefedi a rgi Mario jtkok vrait. Visszaksznnek a Super Mario World-bl a kis kockkbl ll, kgyz platformok, a 3D-s jtkokbl a vrs rmk, az els SMB-bl a plyavgi zszlugrsok, s mg megannyi ismers s kzkedvelt plyaelem. Amire viszont n sem szmtottam, de nagyon tetszett, az az a kastly, amit jra s jra fejjel lefel kellett forgatni a tovbbjutshoz, hasonlan a The Legend of Zelda: Majora’s Mask Stone Tower Temple-hez. Az ellensgek s a fellensgek is ssze vannak gyjtve a klnbz Mario-kbl, rdekes volt ltni nhny trben megismert ellenfelet skban.
Termszetesen mit se rnnek a szuper plyk, ha az irnyts rossz. Sok jtkban nem is maga a nehzsg a frusztrl, hanem az, amikor karakternk kezelhetetlensge miatt halunk meg. Szerencsre a Mario jtkok mindig is len jrtak az irnyts tern, s genercijuk legfelhasznlbartabb platformerei voltak. Mindenki megnyugodhat, most sincsen mskpp. A gyztes taktikn blcs mdon nem vltoztattak sokat, Mario-t mg mindig a D-paddal irnytjuk jobbra s balra, a „le” irnnyal guggolhatunk (nekifutsbl csszhatunk). Az A gomb az ugrs, a B gomb nyomva tartsval pedig futni lehet (a gombokat fel lehet cserlni az opciknl, ha valakinek ez nem tetszene). A korbbiaknl egy fokkal mg analgabb s reszponzvabb, s nagyon dinamikus az egsz jtk.
A 3D.s Mario-kbl is bekerlt a jtkba hrom mozdulat. Az egyik a seggels (A+le), amivel az alattunk lv tglkat (s termszetesen ellensgeket) tudjuk kitni, s azonnal lefkeznk, ha ezt hasznljuk, a jeges plyn se fogunk elcsszni utna. A msodik egy szerintem teljesen felesleges kpessg (de jl nz ki), a tripla ugrs: Futsbl (s csak maximlis sebessgnl) ha hrmat ugrunk, a msodik egy kicsit nagyobb lesz, s a harmadik mg egy kicsit. A harmadik kpessg viszont nagyon j, ez a wall kick, vagyis a fggleges felletekrl val mg feljebb ugrs. Ez azon kvl, hogy nagyon pon,mg kivl letment kpessg is, a szakadkokbl is visszaugorhatunk vele (persze csak ha a falhoz rnk ess kzben), s egybknt is sok helyen kell hasznlni.
Ami a power-up-okat illeti, a klasszikus nagyt gomba – tzvirg – csillag tri mellett hrom teljesen jat tallunk. Az egyik a Mega Mushroom, amivel egy kis idre risiv vlhatunk, s lerombolunk mindent, aminek nekimegynk. A msodik a Mini Mushroom, ami apr mretv vltoztat, gy tfrnk a legkisebb lyukakon is, s Jzusknt futhatunk a vz felsznn, illetve sokkal nagyobbat ugrunk, de cserbe gyengbbek is vagyunk. A harmadik a szemlyes kedvencem, a teknspncl. Ezt felvve gyorsabban szunk, s ha egy kis futs utn felgyorsulunk, a teknbe sszegmblydve prgnk elre, s kitnk mindent, aminek nekimegynk, ha falnak tkznk, akkor pedig visszapattanunk, s az ellenkez irnyba grdlnk tovbb. Prbljatok meg egy-egy plyt gy meglls nlkl prgve – pattogva megcsinlni, nagyon j mka (s nem knny). A Super Mario World-hz hasonlan a rajtunk lv power-up-ok mellett egy msik is lehet nlunk, amit brmikor felhasznlhatunk.
Az j mozdulatoknak ksznheten, meg egybknt is, nagyon knny lett a jtk, lpten-nyomon letet s power-up-okat tallunk. Nem volt egy plya sem, amit hosszabb ideig kellett prblgatnom, mg az sszes csillagrme felszedse se okozhat problmt egy tapasztaltabb Mario-snak, de egy jonc is knnyedn vgigviszi az NSMB-t. Engem konkrtan nem zavar, hogy kisebb a kihvs a szoksosnl, de biztos lesz, aki ezt hibnak rja fel.
Szljunk egy kicsit a klcsnrl is! A jtk nagyon jl nz ki, ugyan kt dimenzis a mozgs, a karakterek, a htterek minden egyb 3D-s, poligonokbl van felptve (elg sokbl, egyltaln nem szgletesek a dolgok). A zenk szintn jk, dallamosak, de lehetett volna ezt mg fokozni, a Super Mario 64-nek pl. sokkal jobb a zenei felhozatala mennyisgben s minsgben egyarnt. A hangok hozzk az elvrhat sznvonalat.
A New Super Mario Bros. egy fantasztikus jtk, s mindenkinek ajnlom, aki rendelkezik a Nintendo dulkpernys handheldjvel. Kt hibt talltam csak. Az egyik a mentsi rendszer, ugyanis nem lehet akrhol s akrmikor menteni, csak a kastlyok s tornyok utn, illetve egyes tblknl 5 csillagrme kifizetsvel (de tblnknt csak egyszer). Szerintem egy hordozhat konzolos jtknl alap kne legyen a brmikori ments lehetsge. A msik problma a jtk hosszval van, mg az sszes csillagrme felszedsvel s a titkos plykkal egytt is rvidnek talltam. A szavatossg nvelse rdekben vgig lehet vinni a jtkot Luigi-val is (mondjuk minden ugyanaz), meg van multiplayer VS md, s itt is megtalljuk a Super Mario 64-bl ismert addiktv rintkpernys minijtkokat, de jobban rltem volna mg 20-30 plynak, mint a mr ismert minijtkoknak. Persze gy se rossz. Br minden jtknak csak ennyi hibja lenne!
Vgsz: Egy nagyszer visszatekints a Mario szrira, remljk, a kvetkez 2D-s rszre nem kell mg 13 vet vrni.
Grafika: 10/10
Jtszhatsg: 10/10
Szavatossg: 8/10
Audio: 8/10
Hangulat: 10/10
97%
|