Hithű szamurájok
supermario4ever 2007.01.14. 03:03
Avagy a Nintendo részletes elemzése.
Nintendo? Ja, hogy az a TV-játék! Ha pl. osztálytársaimnak beszélek a Nintendóról, mindenki tudja, hogy miről van szó. De sajnos mindenki leragadt a NES-nél, vagy az SNES-nél, jobb esetben az N64-nél. Őszintén megmondom, hogy az meg egyenesen felháborít, ha a piaci sárgakazettás kópiára mondják, hogy a Nintendo. Maga a Nintendo szó "Isten megáldja a kemény munkát" kifejezést jelent szabad fordításban. A céget 1889-ben alapította Yamauchi Fusajirō akkoriban még Koppai néven, és kártyákat forgalmaztak. A Nintendo nevet 1963-ban adta a cégnek Hiroshi Yamauchi, és alapított egy taxitársaságot, és egy hotelt, mely mára már nem üzemelnek. 1980-ban kezdtek el foglalkozni konzolokkal, látván, hogy mekkora siker. Először játékokkal kezdték: 1981: Donkey Kong, 1983: Mario Bros. Ezek még Atarira és Intellivisionre jöttek ki, hatalmas siker volt. Ez a siker arra ösztönözte őket, hogy kipróbálják magukat a Handheld konzolok terén, így született meg a Game & Watch, mely szintén nagy siker volt, ma már igazi ritkaságnak számít. 1984. júliusában jelent meg Japánban az első konzoljuk a Famicom (Family Computer, avagy családi szórakozás) A gép hihetetlen sikeres volt, nemcsak a kimagasló minősége miatt, hanem az alacsony ár is közrejátszott. Az első generációs Famicomok nagy hibája volt, hogy gyakran lefagyott a játék, egy chip miatt, így 1985-ben visszavásárolták az összes Famicomot, és újrakiadták Super Mario Bros. nevű játékkal együtt. Ez az oka annak, hogy 1985-öt számítjuk a Famicom hivatalos megjelenési idejének. A japán cég ki akart merészkedni a szigetországból, és konzoljukat Amerikában is kiadni. Csakhogy Amerika konzolpiac terén hatalmas válságot élt meg. Ugyanis az Atari csillaga a játékok igen könnyű másolhatósága miatt leáldozott. Ezt a Nintendo úgy próbálta meg kiküszöbölni, hogy kizárólag a "Seal Of Quality" minőség-védjeggyel ellátott játékokat adtak ki, valamint ellátják a Famicomot egy 10NES nevű chippel, ami blokkolja a másolt játékok lejátszását. 1985-ben a Nintendo bejelentette, hogy kiadja a konzolját az egész világon más néven, és új külsővel. A Név Nintendo Entertainment System lett, külcsínre meg jóval nagyobb lett, mint japán társa, és a kazettája is sokkal nagyobb. Amerikában 1985. október 18-án jelent meg, Európában 1986-ban, Ausztráliában pedig 1987-ben. A konzol hatalmas siker, több, mint 60 millió példány kelt el belőle, mely akkoriban rekordnak számított. Az az irdatlan mennyiségű eladott Mario játék!!! Nem győzöm hangsúlyozni, hogy Guinnes rekordos a Super Mario Bros. és a Super Mario Bros. 3!!! Nekem 1991 óta van NES-em, és még ma is nagyon sokszor előveszem, és végigjátszom a Super Mario Bros.-t egyszerűen nem lehet megunni, pedig már a könyökömön jön ki, minden titkot tudok benne, és mégis... Valami olyan varázsa van, amit nem tudok szavakba önteni, ezt érezni kell. A sikert igyekezte beárnyékolni a nagy vetélytárs, a Sega. 1986-ban megjelent konzoljuk a Master System a maga 13 milliós eladásával gyenge próbálkozásnak tűnt, hisz a Sega az első 4 hónapban 125 000 konzolt adott el, míg a Nintendo a ugyanebben az időben 2 000 000 példányt. A Segások a gép mérsékelt sikere miatt 1989-ben kiadták a Mega Drive konzoljukat, mely minőségben már alaposan felülmúlta a NES-ét. A Nintendo erre szinte azonnal válaszolt. Japánban 1990. november 21-én megjelent a Super Famicom, mely Amerikában 1991. augusztus 13-án Európában 1992. április 11-én jelent meg Super Nintendo Enterteinment System néven. Az amerikai Super Nintendo konzol merőben eltér a társaitól sokkal nagyobb és szögletebb (személyes véleményemet hozzáteszem sokkal csúnyább, hogy enyhén fogalmazzak) Furcsamód, hogy az Európai SNES japán alakjában jelent meg, hogy miért, nem tudom, de bevallom őszintén, hogy örülök neki. A konzolból 50 millió példány kelt el, és olyan sikerek fűződnek az SNES-hez, mint például a Super Mario World, The Legend Of Zelda: A Link To The Past. Érdemes kiemelni a Zeldát, mert igazán itt indult be a Zelda őrület. A NES-es Zeldákkal az volt a probléma, hogy irdatlan nehéz. Az akkori konzolos agynak ez túl sok volt. Ráadásul az első Zeldában mindig négy kijárat volt, és találd meg a jót... Az SNES-es Zeldában kiküszöbölték ezt a hibát, és sokkal inkább a kalandra helyezték a hangsúlyt. A sötét gomolyfelhők ekkor kezdtek el gyülekezni a Nintendo felett, ugyanis az SNES-t eredetilég CD-sre tervezték. És a CD-meghajtó tervezésére nem akárkit kértek fel, mint a híres-neves Sony céget. A Sony mindenben támogatta a céget, és elkészített egy projectet. Amikor a Nintendo elnöke meglátta a projectet, úgy, ahogy van, kidobták az egészet, és úgy döntöttek, hogy inkább maradnak a kazettás rendszernél. De panaszra semmi okuk, hisz a gép így is nagy siker volt. A Sega immár komolyabb ellenfélnek számított a Mega Drive-jával, mert a Sega is készített Mario mintájára egy olyan játékot, mely csak a Segára jelenik meg, ez a Sonic. Mely bizony nem kis siker volt. Ebből a gépből 29 millió példány kelt el, mely szemmel láthatóan még így is jócskán alulmaradt az SNES-szel. Na de... Az igazán nagy veszély csak most kezdődik. Kellett a Nintendósoknak kirúgni a Sonyt! Mert bizony a Sony sem hagyta tétlenül a maga kis projectjét, bizony, beszálltak a konzolpiacba 1995-ben, melyből 2005. márciusi adat szerint nem kevesebb, mint 102 millió példány kelt el világszerte. Minek köszönhető a Playstation sikere? Azt hiszem, tudom a választ, és több helyen is ezt olvastam. Az iszonyúan erőszakos reklámkampánynak. Személy szerint elmondhatom azt, hogy én magam nagyon sokszor néztem német adót akkoriban, és szinte mindegy 15 percenként látható raklámblokkban láttam Playstation reklámot, erre tisztán emlékszem. A Sony 1995-ben annyira válságba hozta a Nintendót, hogy akár hiszitek, akár nem, ennek a válságnak a megoldására csináltak Pokémon játékokat, majd később az animéket. A várt siker megjött, és ma is nagyon sikeres a Pokémon. És én azt mondom, hogy nem szabad amiatt mérgelődni, hogy van külön Red meg Blue (ami japánban Green) verziója az első generációs Pokémon játéknak, mert akármennyire is a pénz miatt csinálják ezeket a játékokat, én úgy vagyok vele, hogy amíg minőséget kapok a pénzemért, engem nem érdekel. Na de a Nintendo a konzolgyártással sem akart leállni, 1996. június 23-án kijött a Nintendo 64, mely mindenki ledöbbenésére kazettás maradt. Ezzel a Nintendo azt akarta sugallni, hogy nem kívánja utánozni a Sonyt, megy a saját útján, lesz, ami lesz. És lett. 33 millió eladott gép, ami önmagában nem rossz, de a Sonys eladással összehasonlítva ez kevés. És hogy a Nintendo a saját útján járt az mi sem bizonyítja jobb ezen felül, hogy a konzol igazi ereje a Nintendo játékokban mutatkozott meg. A Nintendo ezekben az időkben nagyon hanyagolta a 3rd Party támogatást, mondván, hogy nekik nem kell külsős játék. Végülis van benne valami, mert a Nintendo szépen megélt a saját játékaiból, csak ez azt eredményezte, hogy nagyon sokan elfordultak a cégtől. Nemcsak külsős cgek, hanem rajongók egy része is Sonys lett. Meg az az átkozott CD-meghajtó a Playstationnél, a Sony ezzel próbálta elcsavarni a játékosok fejét, és lássuk be, sikerrel. Viszont a Nintendo 64 a 64 bites hardware-ével (A Sony 32 bites hardware-ével szemben) grafikailag sokkal szebb, minőségibb játékokat tudott kihozni, mint a PSX. Ja, majdnem elfelejtettem: Amerikában 1996. szeptember 30-án, európában 1997. március 1-jén jelent meg a Nintendo 64. És a másik nagy hibája a Nintendónak a hatalmas késések voltak. Még most is olvasom a lelki szemeimmel az újságokban: ez a játék késik, az a játék késik. A Nintendósok fő mantrája a várakozás volt. És ha megjött egy játék, a kazetta magas árai (16990 ft átlagban) egyértelművé tették a szegények Nintendósok számára, hogy nem szabad kockáztatni. Csak az igazán minőségi játékokat szabad vásárolni. Sajnos tényleg nagyon meg kellett gondolni, hogy melyik Nintendo 64 játékot vesszük meg, mert sok olyan játék kijött, ami PS-re is megjelent, de a kazetta szűkös tárolókapacitásának köszönhetően kevesebbet kaptunk. De mint mondottam volt a Nintendo szinte csak a saját fejlesztésű játékaira összpontosított, de panaszra nincs ok, mert a Nintendo játékok fantasztikusak. És a Nintendo 64 tulajok 90%-a sem a PS utánzatok miatt vett Nintendo 64-et, hanem pl. a Super Mario 64, vagy a Zelda: Ocarina Of Time miatt. És ők nem bánták meg. Ők tudják, hogy mitől erős a Nintendo. Na de az idő halad, és a századforduló magával hozta az új generáció szezonját. És a Nintendo is kijött a legújabb konzoljával a Gamecube-bal, mely már CD-meghajtós volt, de a CD kisméretű volt. Japánban 2001. szeptember 14-én, Amerikában 2001. november 18-án, Európában 2002. május 3-án, míg Ausztráliában 2002. május 17-én jelent meg. A Nintendo továbbra is ment a maga útján, nem látta szívesen a 3rd Party játékokat. Nagy szenzáció volt, hogy a Capcom ezen túl csakis GameCube-ra ad ki Resident Evil játékokat. De ezek a GC átiratok hihetetlen gyenge minőségű volt, pedig nagy áttörést vártunk. A Nintendo ezzel is csak azt próbálta sulykolni, hogy csak a Nintendo játékok jók a konzoljaikra. És ha jobban meggondolom, a Nintendo mindenkinek az igényét ki tudták elégíteni. Kalandra vágysz? Ott a Super Mario Sunshine. Verekedni akarsz? Ott a Super Smash Bros. Melee. Lövöldözni akarsz? Ott a Metroid Prime. Netán RPG-kre fáj a fogad? Ott a Zelda: Wind Waker, vagy a Paper Mario. Eme kis lista is bőven bizonyítja, hogy a Nintendo mindenkire gondol. De ha az embereknek nem ők kellenek, hanem a Sonys kedvencükkel akarnak verekedni, vagy lövöldözni, akkor az ízlés kiszolgálása édes kevés. Aki ezek után kitart a Nintendo mellett, arra lehet rámondani, hogy hithű szamuráj. Maga a cég akkor kapott észbe, amikor meglátta, hogy a GC-ből csak 22 millió példány kelt el, ami konzolos körökben mérsékelt sikernek számít. Na de. Eljött 2004. A Nintendo ekkor úgy dönt, hogy új utakon kezd el járni. Valami olyasmivel rukkol elő, ami konzolos világban még soha nem volt. A bűvös dátum 2004. november 21. Mindenki csodálkozva bámul Amerikában. Mi ez? 2 kijelzője van? Az alsó érintőképenyős? Igen! Ez a Nintendo DS! Mely alaposan felborította a papírformát. A konzol '80-as éveket idéző külcsínje miatt nem jósoltak nagy jövőt a konzolnak. És igen. Ahogy a kezemben tartom a DS-emet, tényleg olyan, mintha 20 évet repültünk volna vissza az időben. De az a rendkívűl változatos játékfelhozatal! Évekkel ezelőtt nem gondoltuk volna, hogy konzolunkon kutyát fogunk nevelni (Nintendogs), operálni fogunk (Trauma Center), főzni fogunk (Cooking Mama) vagy a legbizarrabb, hogy matekfeladatokat fogunk megoldani (Brain Training)! Ezek a rendkívül egyedi programok nagyon vitték a orímet a Nintendo DS-nél. Pedig mindenki azt hitte, hogy a DS-PSP harcból simán a PSP fog győztesen kikerülni, de a hivatalos eladási adatok millióban 36-19 a DS javára, ez alaposan rácáfol. Tehát úgy tűnik, hogy ismét a régi fényében ragyog a Nintendo csillaga. De a meglepetésnek itt még nincs vége. 2006. november. TV-t bekapcsolni, székekből felállni, controllert elővenni, és gyerünk sportolni! Igen, ez a Nintendo Wii! Egy új őrület, de ez tényleg más, mint a többi. egy új játékélmény. Nem tudom elégszer leírni, hogy mit éltem át, amikor kipróbáltam. Ez tényleg valami csoda. Kezedbe veszed a Wiimote-ot (Joystickot) és mozogsz a mozgásérzékelőnek köszönhetően. A Wii Sports meg tényleg olyan, hogy konditermet el lehet felejteni :-D A Nintendo ezúton is hátrányba helyezi a 3rd Partyt. De most már nem érdekes. 2007. január 10-ei adat szerint 4 000 000 Wii-t adtak el. Még nem volt példa arra szűk 2 hónap alatt 4 millió konzolt adjanak el (emlékezzetek, hogy a NES-ből 4 hónap alatt 2 millió) És még csak a Zelda: Twilight Princess jelent meg. Mi lesz majd, ha megjelenik a Super Smash Bros. Brawl, a Super Mario Galaxy, vagy a Metroid 3? A válasz egyszerű. Ha Nintendo ezen az úton halad, akkor a Playstationt is meg fogja előzni. Csak így tovább Nintendo!!!
Megjegyzés: A szöveg teljesen saját, adatokat a www.bign.atw.hu a www.gamer365.hu valamint a www.en.wikipedia.org weblapokról szedtem.
|