Magyar Super Mario Fan Club
Tartalom
Főmenü
     
Mario játékok
     
Mario Kart
     
Mario Party
     
Mario Golf
     
Mario Tennis
     
WarioWare
     
Képek
     
Videók
     
Média
     
Nintendo
     
Érdekességek
     
Közösségi rész
     
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
     
Hírlevél
E-mail cím:

Feliratkozás
Leiratkozás
SúgóSúgó
     
Linkek
     
Nintendo történelem
Nintendo történelem : Nintendo Entertainment System

Nintendo Entertainment System

  2012.01.26. 11:47


Megjelenés

Japán: 1983. július 15.
Amerika: 1985. október 18.
Európa: 1986. szeptember 1.

Eladott páldányszám: 61,91 millió
Japán: 19,32 millió
Amerika: 34,03 millió
Európa: 8,56 millió

Legsikeresebb játék: Super Mario Bros. 40,23 milió

"Now you're playing with power!"
Nintendo Entertainment System reklámszlogen

A Nintendo Entertainment System (Japánban Famicom) a Nintendo által kiadott 8-bites konzol. Ez a játékgép korszakalkotó volt, hiszen közel 62 millió példányszámban értékesítették, előtte egy számítógépet, és videojátékot nem adtak el ilyen magas példányszámban. Ez a játékgép mentette meg a Amerikát az 1983-as nagy videojáték válságtól.

A '70-es évek második felében nagyon sok jó játék jelent meg, így a videojáték-ipar egyre szélesebb körben terjedt el, egyre több rajongót hozott magával. Így egyre több cég jött rá, hogy sok pénz van a videojátékokban, és olyanok is elkezdtek játékokat gyártani, akiknek nem sok közük volt a programozáshoz, így egyre több silány játék terjedt el, hiszen akkoriban nem kellett a videojáték-gyártó cég licensze, bárki gyárthatott játékot. A folyamat következtében nagyon sokan belebuktak, még olyan cégek is, akik jó játékokat készítettek, hiszen egyre kevesebben vettek játékokat. Ennek nemcsak romló játékminőség volt az oka, hanem nagyon könnyű volt másolni a játékokat, mivel semmi nem védte a gépben a játékokat, ezért sokan inkább csak átmásolták maguknak a játékokat. Ez a majdnem összeomló videojáték-iparhoz vezetett.

A Nintendo eredetileg csak Japánra tervezte a konzolját kiadni. 1983-ban meg is jelent az első Famicom, melynek élettartama nem tartott sokáig, mert sok játék lefagyott egy hibásan gyártott chip miatt, így összes addig eladott példányt visszahívták. A végleges változat 1984-ben jelent meg, és az év végére a legjobban fogyó konzol lett Japánban.

A siker ugyan felbátorította a Nintendót, hogy Japánon kívülre is kiadják, de tudtak az amerikai videojáték-válságról, és tartottak attól, hogy a Famicom is be fog bukni. Úgy döntöttek, hogy beépítenek egy chipet a konzolba, mely meggátolja a másolt játékok beolvasását, így megjelenhetett Amerikában. Kicsit átalakították a gépet, és Nintendo Entertainment System néven került forgalomba. A Super Mario Bros. játéknak köszönhetően a NES akkora siker volt, melyet korábban senki nem tudott elérni, és újra vettek játékokat az emberek, így Amerika kilábalt a válságból. Innen már csak egy karnyújtásra volt az európai megjelenés, 1986-ban minálunk is megjelent, bár Közép- és Kelet-Európába csak 1990-ben jutott el az előző rendszer miatt.

Persze nemcsak a Super Mario Bros. sorozatnaknak köszönheti a konzol a sikerét, hanem olyan szériák indultak el ezekben az időkben, mint például The Legend of Zelda, Metroid, ezek mellett több olyan játék is volt, mely csak erre a gépre jelent meg, például ExciteBike, Kid Icarus. A NES az a konzol, ahol legnagyobb a különbség a konzol első játékai és a már Super Nintendo korszakában megjelent játékok között grafikailag. Ennek nemcsak az az oka, hogy nem ismerték a konzol technikai specifikációját, hanem ebben az időben változtak a legtöbbet a játékok. Hiszen a '80-as évek közepén csap néhány pályás játékok voltak, de kb. 8-10 évre rá hosszabbak lettek a platform játékok, és a grafika is nagyon sokat fejlődött. Elég csak az 1993-as Kirby's Adventure játékot megnézni. Csak egy apró grafikai ráncfelvarrás kell neki, és máris SNES játék lehetne belőle. Okaként visszavezethető az is, hogy a Nintendo nem akarta azonnal eldobni a NES konzolt a SNES megjelenése után, melynek meg is lett az eredménye: SNES után is közel 2 millió példányt adtak el a NES-ből, és az utolsó gép 1995-ben gördült le a gyártósorról, de Japánban meg 1999-ben is jelent meg játék Famicomra.

A Nintendo Entertainment System konzolhoz alapból egy RF kábelt, egy AC Adaptert, és 2 controllert csomagoltak. A gép oldalán láthatunk RCA-kábel bemeneteket, ilyen kábelt is lehetett kapni a géphez (a Super Nintendo és Nintendo 64 kábeleivel nem kompatíbilis), de ezt akkoriban csak a legmodernebb TV-k tudták, ezért ez nagyon ritka kiegészítő volt.

Kiegészítők

NES Advantage
Nagy méretű joystick, az arcade-hangulathoz. A megszokott gombok mellett TURBO gomb is helyet kapott ezen a szerkezeten, ez elsősorban FPS játékokhoz volt hasznos, ahol nagyon gyorsan kellett nyomkodni a tűz gombot. A TURBO gomb aktivitását is lehet állítani. Aprólékos játékmenethez van SLOW gomb is, ahol pontos és precíz játékra van szükség, olyan hatása van, mintha gyorsan nyomkodnánk a START-gombot. Két vezetéke van, melyet az egyes, és a kettes controller helyébe kell bedugni, így a controller nem kompatíbilis azokkal a játékokkal, ahol egyszerre kell ketten játszani (pl. Dr. Mario).

NES max
Egy controller elsősorban a sport játékok kényelmes játékához. A Control Pad helyén látható "cycloid" joystickkal precízen lehet oldalra fordulni, ennek alapján csinálták meg a Nintendo 3DS analóg karját. Ez az első "szárnyas" controller, dizájnos külseje jó alapot szolgált a későbbi controllerekhez. Ezen is találunk TURBO-gombot.

NES Zapper
A NES Zapper (Beam Gun Japánban) egy fényfegyver az FPS játékokhoz. Egyik ékes bizonyítéka annak, hogy már a '80-as években is létezett mozgásérzékelés, hiszen a TV-n pontosan oda lőtt, ahova céloztunk. Sokan a Duck Hunt játékkal játszák előszeretettel, de eredetileg a Wild Gunman játék mellé adták a Zappert. Amikor megnyomjuk a ravaszt, akkor egy pillanatra az egész képernyő fehér lesz, majd az a bizonyos célpont fehéredik ki, ahova lőttünk, és a többi rész kifeketedik. Ugyanis a Duck Hunt-ban amit mi kacsának látunk, azt a Zapper fehér kockának látja, így tudja, hogy hova lőttünk. Viszont mivel a Zappert a régi CTR képernyős TV-kre tervezték, a mai LCD és plazma TV-ken egyáltalán nem működik. A vezetékét a kettes controller helyébe kell dugni.

NES Four Score
Már a NES idejében is voltak négy játékos játékok, erre volt a bizonyos Four Score, mely egy adapter, melybe akár 4 controllert is lehet dugni. Azok a játékok, melyek kompatíbilisak a Four Score-ral, azokat kizárólag ennek az adapternek a segítségével lehet játszani, ezért is van bal oldalt 2 és 4 játékos kapcsoló. Ezen is találunk TURBO-gombot, ha megnyomjuk az A- vagy B-gombnak, akkor az összes controller turbója aktiválódik. Ennek is a vezetékét mind a két controller vezetékébe kell dugni.

Family Fun Fitness
Őskori Wii Fit. Sportjátékok élethű irányítására. A működési elve a DDR-hez hasonlít. Először Family Fun Fitness néven jelent meg, majd 1988-ban Power Pad-ra keresztelték át. A gombokon ugrálva lehet irányítani a játékot.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Technikai Specifikációk

Rövid technikai adatok:
CPU: Modified 6502 8-bit (NMOS)
CPU sebesség: 1.79 MHz
RAM: 16 KBit (2 KByte)
Video RAM: 16 KBit (2 KByte)
Képmegjelenítés: 256×240 pixel
Színtartomány: 52 szín
Egyszerre megjeleníthető színek száma: 24 szín
Max Sprite-méret: 8X16
Max Sprite: 64 sprite
Min.-Max. kazetta-memóriaméret: 128 KBit-4 MBit
Legtöbb egy vonalban megjeleníthető Sprite: 8 Sprite
Hang: PSG hangb (4 csatornás)

Az eredeti Famicom fehér műanyag házban lakozott, melyet sötétvörös csíkokkal díszítettek. Középen fent volt megtalálható a kazetták bemeneti nyílása, oldalt pedig a fixen rögzített kontrollerek tárolására szolgáló helyet képeztek ki. A NES teljesen másként nézett ki: doboz alakú, alapvetően a szürke kétféle árnyalatában pompázó házban volt a hardver, a kazettákat pedig a szerkezet elején kellett behelyezni, ahol a csatlakozót egy kisméretű ajtó védte. Egyes változatok belsejében egy gyárilag behelyezett extra kártyán tároltak beépített játékokat.

A kilencvenes években áttervezték a sorozatot, ez volt a NES-101. A színséma fehér volt, egy nagyméretű piros kapcsológombbal, amellyel a konzolt lehetett elindítani, bár a működést semmilyen LED nem jelezte. A kazettákat felülről kellett behelyezni Kisebb mérete és külalakja egyértelműen az SNES-t idézte. A japán változat kizárólag RCA-kimenettel rendelkezett, a világ többi részén azonban RF-kábellel is hozzá lehetett csatlakoztatni a televízióhoz.

A PAL régióban megjelent konzolokban egy Ricoh 2A07-es processzor lapult. A MOS Technology 6502-es technológiájára épülő chip 8 bites volt. Saját hangrendszerrel és korlátozott megszakításvezérléssel rendelkezett. Spórolási szándékból ebből a processzorból teljesen kihagyták a 6502-es BCD üzemmódját. Órajele 1.66 MHz, míg a Ricoh 2A03 jelű NTSC változat, nagyobb órajelen (1.79 MHz), de lényegében ugyanez volt. A hangvezérlő egyszerre négy csatorna kezelésére volt képes. Az első kettő kezelte a zenét, a harmadik a háttérzenét, a negyedik a zajt.

A NES alaplapi memóriája 2 KB RAM volt. A játékokat tartalmazó kazettákon ezek bővítésére alkalmas chipeket szerelhettek fel. Videomemóriája úgyszintén 2 KB volt, 256 bájt sprite RAM-mal egyetemben. Egyidőben 32 KB ROM feldolgozására volt képes a gép, de ez kezdetleges lapozási technikával feloldható volt. A kazettákon 8 KB SRAM lehetett, valamint újabb 8 KB "Expansion Area", amely szintén memóriaként funkcionált, és alkalmas volt a videomemória bővítésére is.

A grafikáért a Ricoh saját fejlesztésű PPU-chipje (Picture Processing Unit) volt a felelős. NTSC modellekben 5.37, PAL modellekben 5.32 MHz-es órajellel rendelkezett. A memória 2 KB RAM volt, 256 bájtos sprite memóriával, és 28 bájtos paletta-memóriával. A lapozófájl-technikával azonban a kazettákkal szinte bármekkora méretű memóriát lehetett a grafikus processzor részére bocsátani. Negyvennyolc különböző szín és ötféle szürkeárnyalat megjelenítésére volt képes, a vörös, a kék, és a zöld pedig megfelelő időzítéssel sötétíthető volt. Egy időben legfeljebb 24 színt lehetett felhasználni, és 64 alakzat mozoghatott. A sprite-ok mérete 8x8, illetve 8x16 pixel lehetett. A kép mozgása egyszerre csak egy irányba volt engedélyezett, amely lehetett horizontális vagy vertikális. A képernyő felbontása 256x240 pixel (NTSC rendszeren 256x224).

Controller
A NES-hez (és a Famicom-hoz) használt játékvezérlő egy hosszúkás téglalap alakú, egyszerű négygombos elrendezést követ: két kerek gomb "A" és "B" felirattal, egy "START" és egy "SELECT" gomb. Alkalmaznak továbbá egy kereszt alakú D-Pad-ot, melyet egy Nintendo-alkalmazott, Gunpei Yokoi tervezett a Game & Watch rendszerekhez a korábbi játékkonzolok testesebb joystickja helyett.

Az eredeti Famicom készülék két vezérlővel készült, melyek a konzol hátuljához voltak vezetékezve. A második vezérlőnek START és SELECT gombja hiányzott, helyette kis mikrofont tartalmazott. Viszonylag kevés játék használta ezt a lehetőséget. A legkorábbi Famicom egységeken eleinte négyzet alakú A és B gombok voltak. Később azért cserélték le, mert lenyomáskor megakadt a tokban, és hardverhibák miatt is gyakran lefagyott játék közben.

A NES vezérlői már a konzol színéhez igazodtak, működés közben eltávolíthatók voltak, és nem volt mikrofonjuk. A vezérlők itt már leválaszthatók, héttűs csatlakozóval illeszthető a gép elején elhelyezkedő két aljzatba.

Játékkazetták
Minden európai régiójú kazetta 10,4 cm széles és 14 cm hosszú. Eredetileg öt kis egyhornyú csavar tartotta össze, a későbbi (1987 utáni) játékoknál két műanyag kapocsra cserélték le a felső két csavart. Ezzel egy időben a szabványos csavart lecserélték biztonsági csavarokra, hogy megakadályozzák a belső ROM-hoz történő hozzáférést. A kazetta hátoldalán címke található, kezelési utasításokkal. A legtöbb játéknál ez szürke, míg a nem-felejtős tárat tartalmazó, menthető játékoknál aranyszínű. Minden hivatalos játék szürke tokban jelent meg, kivéve a The Legend of Zelda és a Zelda II: The Adventure of Link aranyszínű kazettákat. A nem hivatalos játékokat eltérő színben és formában gyártották. A Nintendo sárga színű tokokat is készített, de csak tesztelési célokra alkalmazták a Nintendo szervizközpontokban.

Versenytársak

A NES a harmadik generáció uralkodó konzolja volt olyan szinten, hogy az egyetlen említésre méltó vetélytársa a Sega Master System volt, de a 13 milliós eladásával jócskán alulmaradt a NES 61 milliós teljesítményéhez képest.

Érdekességek

A PAL verziójú Super Mario Bros. gyorsabb, mint a NTSC verzió. Ez a video órájából adódik, ugyanis az NTSC video órája 21,48 MHz, míg a PAL-é 26,6 MHz. Ebből adódik, hogy gyorsabb nálunk a zene, és az idő is gyorsabban számol vissza.

A Technikai források részleg forrása: Magyar Wikipedia NES oldala

     
Chat
     
Yoshi
     
Aktuális játék
Super Mario Odyssey
     
Megjelenések

Nintendo Switch
Donkey Kong Country: Tropical Freeze - 2018. május 4.
Mario Tennis Aces - 2018 tavasz

     
Egyéb oldalaim
     
Társoldalak
     
Számláló
Indulás: 2006-03-19
     
Vélemény-nyilvánítás
Nintendo Switch
Mi a véleményed a Nintendo Switch-ről?

Fantasztikus, a Nintendónak mindig vannak új ötletei
Egész jó, szívesen játszok vele
Talán egyszer vennék magamnak, ha majd lemegy az ára
Az egész dolog értelmetlen
Szavazás állása
Lezárt szavazások
     
Tartalom

Légy te is Farmasi tanácsadó! Kötetlen munka, befektetés nékül, minõségi termékek, jó kereseti lehetõség!    *****    Sztárok/Bulvár: Tudj meg friss pletykákat, híreket. Katt!    *****    Outsider - Gay - Creative - Rebel - Tolerant - Furry - Brony - Hipster - Gamer - Otherkin - Geek - Autistic    *****    Xtina Hungary - Minden, ami Christina Aguilera!    *****    Légy Te is AVON tanácsadó *** Nyereményjátékok *** Kereseti lehetõség *** Vásárolj kedvezményesen AVON termékeket!    *****    Nyerj ajándékszettet! Töltsd ki a kérdõívet és nyerj! *** Nyerj ajándékszettet! Töltsd ki a kérdõívet és nyerj!    *****    Jófogás Játékvásár - Jófogás Játékvásár - Jófogás Játékvásár - Jófogás Játékvásár     *****    FRPG ● FANTASY SZEREPJÁTÉK ●「ΒΛSMΛIW」 ● FANTASY SZEREPJÁTÉK ● EGY SZIGET + 24 MÁGUS ● FANTASY SZEREPJÁT&Eacut    *****    Itt megtalálhatod a legfrissebb híreket, cikkeket, képeket a Golden Globe- és Oscar-díjas színésznõrõl! Katt!    *****    Furry Fandom - Antropomorf Állatok - Furry Fandom - Antropomorf Állatok - Furry Fandom - Antropomorf Állatok    *****    Légy Te is AVON tanácsadó *** AVON termékek *** Kereseti lehetõség *** Értékesítõ kollégákat keresek *** sminkek    *****    Esküvõi meghívók! Mindegyik kézzel készült, egyedi. Gyere, nézd meg az oldalamat.    *****    A legfrissebb Anime hírek , mindennap anime ajánló , mondocon képek , és hírek. Csatlakozz közösségünkhöz!    *****    Rendelj bármilyen asztrológiai elemzést,júniusban Te mondod meg,hogy mennyit szeretnél érte fizetni!Várlak az oldalamon!    *****    Egyetemistáknak kiemelt lakások eladóak. www.simonyiingatlan.hu Debrecen eladó kiváló lakások. www.simonyiingatlan.hu    *****    Egyetemistáknak kiemelt lakások eladóak. www.simonyiingatlan.hu Debrecen eladó kiváló lakások. www.simonyiingatlan.hu    *****    NÁLAM NINCSENNEK AKCIÓK, MINDEN ASZTROLÓGIAI ELEMZÉS "BECSÜLET KASSZÁS", A KONZULTÁCIÓ ÉS OKTATÁS INGYENES.    *****    **** Nokedli-lapja****Családi magazin****18-98 éves korosztály mindent megtalál itt, játékoktól a hírekig*****    *****    KÜLÖNLEGES AKCIÓ A CSILLAGJÖVÕ OLDALON JÚNIUSBAN.TE DÖNTHETED EL MENNYIBE KERÜLJÖN A HOROSZKÓP MEGRENDELÉSEID ÁRA!    *****    Minden héten anime/managa hírek , minden nap Anime ajánlók , Mondocon hírek. Itt nem fogsz unatkozni!! :)